Nasıl Çekim Yapıyorum? 
Hannah Couzens ile Stüdyo Portreleri 

Bir kere birisinden şunu duymuştum: “Portre fotoğrafı çekmenin %80’i kişilik, %20’si beceri işidir.” Bu söz kulağa sert gelebilir ama gerçek şu ki fotoğrafı nasıl bir fotoğrafçının çektiği büyük etki yaratıyor.

Dolayısıyla daha iyi portreler çekmek için yapabileceğiniz en önemli şey, fotoğrafladığınız kişiye etkin bir şekilde ilgi göstermek ve onu tanımaktır. Öyle cevabı çok da umursamadan hafta sonlarının nasıl geçtiğini sormakla yetinmeyin. Onlara işlerini, arkadaşlarını, ailelerini sorun. Ben bu soruları soruyorum ve değişen ifadelerini görmek için yüzlerine bakıyorum. Elinize fotoğraf makinenizi aldığınızda takındıkları gülümsemeyle gerçekten mutlu oldukları zamanki gülümsemeleri arasındaki farkı görebiliyorum.

hannah-couzens-sony-alpha-7RM3-çok-kısa-saçlı-ve-gri-gözlü-bir-kadının-yakından-portresi

© Hannah Couzens | Sony α7R III + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/125s @ f/3.5, ISO 100

Portreye yaklaşımımı netleştirmek için portreyi bağlama oturtmam gerek; kişinin kim olduğunu ve neden portre fotoğrafı istediğini bilmek benim için oldukça önemli. Portrenin stiline ve aydınlatmayı nasıl yapabileceğime dair detayları böylece zaten almış oluyorum. Pek çok kişi endişeli ya da gergin olduklarını çünkü “fotoğraflarda iyi çıkmadıklarını” söylüyor ve memnun olmadıkları özelliklerine ilişkin ayrıntılar veriyorlar. Yine bu da aydınlatmayı nasıl yapacağıma ve onları hangi açıdan fotoğraflayacağıma dair bana ilave bilgi sağlıyor.

hannah-couzens-sony-alpha-7RM4-fotoğraf-makinesine-bakan-hüzünlü-bir-adamın-yandan-profili

© Hannah Couzens | Sony α7R IV + FE 85mm f/1.4 GM | 1/500s @ f/3.5, ISO 100

Görüntülerimi çekerken Sony α7R III’ümün ekranını kullanıyorum. Vizörü kullandığımda yüzümü fotoğraf makinesinin arkasına yaslamış oluyorum ve bu da benimle nesne arasında engel oluşturuyor. Halbuki ekranı kullandığımda, fotoğrafladığım kişi kendisiyle konuşurken yüzümü net bir şekilde görebiliyor ve aramızda bağlantı kopukluğu olmuyor. Benim yüz ifademi görebiliyorlar; bu da çok önemli çünkü insanlar karşılarındaki insanın ifadelerini yansıtmaya programlanmışlardır. Bu ne anlama geliyor derseniz, birinden gülmesini istemektense komik bir şey söyleyip kendim gülmeye başlayabiliyorum, onlar da buna karşılık veriyor. Bu daha doğal bir gülüş ortaya çıkarıyor ve işte bu noktada artık deklanşöre basabiliyorum.

hannah-couzens-sony-alpha-7RM4-elini-yüzüne-yaslamış-yaşlı-bir-adamın-portresi

© Hannah Couzens | Sony α7R IV + FE 135mm f/1.8 GM | 1/125s @ f/5.6, ISO 100

Aydınlatma, portrelerim için çok temel bir konu. Fotoğraflayacağım kişi kendisini hangi taraftan çekmemi istediğini söyleyebiliyor, görünmesini istemediği yara izlerinden ve kırışıklıklardan bahsedebiliyor. Fakat ben genellikle asıl bu şeylerin onlara karakter kazandırdığını düşünüp bunları ortaya koymak istiyorum; her insanın yüzü kendi hikayesini anlatıyor.

Herkes kendine has olduğundan, ‘her durumda kurtarıcı’ bir kuruluma sahip değilim ve aydınlatmamı mümkün olduğunca sade tutuyorum. Bir görüntüde altı farklı ışık bile kullandığım oluyor ama favori portrelerimden bir kısmını, başka hiçbir şeye değil, yalnızca kişinin yüzüne netleme yapabilmek için sadece tek bir ışıkla çektim.

hannah-couzens-sony-alpha-7RM3-siyah-eşarplı-bir-kadının-yandan-profil-çekimi

© Hannah Couzens | Sony α7R IV + FE 85mm f/1.4 GM | 1/125s @ f/8.0, ISO 100

Bundan sonra daima iş fotoğrafladığım kişiye geliyor. Genellikle Sony 85mm f/1.4 G Master lens kullanıyorum ve f/2.8’den düşük çekim yapmıyorum çünkü fonu bulanık tutmam gerekmiyor. Lens inanılmaz keskin ve ne kadarlık bir kısım üzerinde netleme yapmak istediğimi ve nesnenin gözleri ile fotoğrafa bakacak kişinin arasında ne yoğunlukta bir bağlantı olmasını istediğimi düşünmem gerekiyor. Bir kişinin saçındaki veya kıyafetindeki bütün detayları korumaya çalışıyorsam, o zaman daha küçük bir diyafram açıklığıyla çekim yapıyorum, alışıldık şekilde f/8, f/11 veya f/16’da çekiyorum.

hannah-couzens-sony-alpha-7RM3-saçını-atkuyruğu-yapmış-bir-kadının-siyah-beyaz-yandan-profili

© Hannah Couzens | Sony α7R III + FE 85mm f/1.4 GM | 1/125s @ f/6.3, ISO 100

Fotoğrafçılığıma katkıda bulunan ve nesneyle bahsettiğim bağlantıyı koruyan son bir teknik özellik de, Eye-AF özelliği. Bana nesnenin etrafında hareket etme esnekliği kazandırıyor ve fotoğraf makinesinin her seferinde hassas şekilde göze netleme yapacağından emin olmamı sağlıyor. Bütün çekimler öyle keskin ve iyi netlenmiş ki aralarından seçim yapmam gereken çok fazla çekim olması sorun olacaktı neredeyse; öyle ki nesne gözlük takıyorsa bile düzgün çalışıyor. Başta bu özelliğin biraz yutturmaca olduğunu, aslında işe yaramayacağını düşünmüştüm ama şimdi sürekli bunu kullanıyorum! Fotoğraf makinesinin diğer özellikleri gibi bu da olabilecek en iyi portreleri çekmeme cidden yardımcı oluyor.

Öne Çıkan Ürünler
ILCE-7RM4
61,0 MP özellikli α7R IV 35mm Full Frame fotoğraf makinesi

ILCE-7RM4

ILCE-7RM3
Otomatik netlemeli α7R III 35mm full frame fotoğraf makinesi

ILCE-7RM3

SEL85F14GM
FE 85 mm F1,4 GM

SEL85F14GM

SEL135F18GM
FE 135mm F1.8 GM

SEL135F18GM

SEL70200GM
FE 70-200 mm F2,8 G OSS

SEL70200GM

İlgili makaleler
Hannah Couzens
alpha universe

Hannah Couzens

Birleşik Krallık

"Portre çekerken bağlantının kurulduğu ve modelin size giriş izni verdiği bir an vardır. İşte bu an modelin kim olduğunu, kim olabileceğini belgeleyen çekimi yaptığınız andır."

Profili Görüntüle


x