Işık, Kamera, Motor!

Chris Raphael 

Bir filmin kadrosunda binlerce kişi olduğunda bile sahne arkasında çalışan, prodüksiyonu konsept halinden sinemaya ve ötesine taşıyan çok daha fazla kişi vardır. Bu kişilerden biri de set fotoğrafçısıdır.

“15 senelik kıdemli bir set fotoğrafçısı olarak rolüm, filmin satmasını sağlayacak görüntüler yakalamak. Bu görüntüler gazetelerde, dergilerde ve hatta sinema salonlarındaki posterlerde veya DVD ve Blu-ray çalışmalarında kullanılabilir,” diyor Chris Raphael.

chris-raphael-sony-alpha-6300-steve-buscemi-telif-hakkı-Sony-Pictures-Television

© Chris Raphael/Sony Pictures Television | Sony α6300 + 24-70mm f/2.8 GM | 1/640s @ f/5.0, ISO 1000

Film veya dijital film kameraları ile yakalananlara kıyasla çok daha yüksek kalitede çekilmeleri nedeniyle, set fotoğrafçısının görüntüleri hayati öneme sahiptir ve bu yönüyle büyük çalışmalarda kullanılabilirler. Chris gibi set fotoğrafçılarının yapması gereken sadece filmdeki oyuncuların portrelerini çekmek değildir; genellikle film çekimi devam ederken sette bulunur, performansları çeker ve aynı zamanda sahne arkası görüntüleri yakalarlar.

Kulağa hayalleri süsleyecek bir iş gibi geliyor olabilir ve Chris gibi film tutkunu biri için gerçekten de öyle; ama aynı zamanda zor bir iş. Uzun saatler çalışıyorsunuz, çekimler beklenmedik anlarda yapılıyor ve ihtiyacınız olan çekimi yapmak için sadece birkaç saniyeniz olabiliyor. Buna iyi örneklerden biri, film yıldızlarının daha geleneksel portre görüntülerini içeren “özel” çekimler veya “galeri” çekimleridir.

 

chris-raphael-sony-alpha-7RII-pilot-kostümü-giymiş-oyuncu-kameraya-poz-veriyor

© Chris Raphael | Sony α7R II + 85mm f/1.8 | 1/125s @ f/5.0, ISO 1250

“Prodüksiyon şirketi, oyuncuların büyük çoğunluğunun çalıştığı bir zaman seçer ve biz de, sahne tamamlandıktan sonra çekimlerin yapılabileceği bir mobil stüdyo kurarız. Şirketler bu iş için oyunculara ek mesai ödemesi yapmak, ayrıca jeneratörler, asistanlar veya kiralanan ışıklar için ek masraf yapmak istemez. Dolayısıyla işinizi iyi ve hızlı yapmanız gerekir. Bu biraz zorlayıcı olsa da iyi bir motivasyon sağlıyor!”

Peki, sette çekim yaparken işler nasıl? Herkes çalışırken çalışmak nasıl? “Genellikle bulunmam gereken yerde, yani A kamerasının tam yanında duruyorum. Burası görüntü yönetmenlerinin sette temel olarak aydınlattığı alandır ve aksiyonun kalbi burada atar. Ayrıca yakalamak istediğiniz, filmi özetleyen ana görüntüleri burada yakalarsınız. Bu görüntüler başrol oyuncularından birinin bulunduğu bir an ya da bir tepki olabilir; ne olursa olsun, bu görüntüyü yakalayacağınız yer tam bu noktadır.”

chris-raphael-sony-alpha-7RII-brad-pitt-1920’ler-stilinde-giyinmiş

© Chris Raphael | Sony α7R II + 55mm f/1.8 ZA | 1/125s @ f/3.2, ISO 4000

“İstenen sahneyi çektiğimden emin olduğumda, farklı bir açıdan, çoğunlukla B kamerasının yakınından başka bir çekim yapmaya çalışıyorum ya da muhteşem bir sahne arkası görüntüsü yakalayabiliyorum.”

Sahne arkası çekimleri işinin sadece yaklaşık %5’lik bir parçasını oluşturuyor ama fırsatlar hiç tükenmiyor. “Vinçler ve ışıklar iyi görünüyorsa bir adım geri çıkıp geniş bir çekim yapıyorum,” diyor Chris. “Bazen de kameraman veya bom operatörüne arkadan yansıyan ışığı veya yönetmenin prodüktörlerle birlikte monitörlerin başında odaklanmış şekilde durduğunu görünüyorsunuz. Film şirketleri yönetmenlerin oyuncularla etkileşimde bulunduğu anların çekimlerini gerçekten çok seviyor ama bunu doğru şekilde yapmanız gerek. Bu ciddi bir an demek; sınırlarınızı aşmamalısınız.”

chris-raphael-sony-alpha-7SII-oyuncu-bir-adamı-yüzüne-silah-doğrultarak-tehdit-ediyor

© Chris Raphael | Sony α7S II + 85mm f/1.8 | 1/160s @ f/3.2, ISO 6400

Chris’e göre, bu bizi, bir set fotoğrafçısının bürünmesi gereken en önemli rollerden biri olan görünmezlik ve sessizlik konusuna getiriyor. Yılların deneyiminin yanı sıra α7R III makineleri de her iki konuda yardımcı oluyor.

“Kamera operatörünün yanında durmak avantajlı olsa da, set fotoğrafçısının oyuncunun göz hizasında bulunmaması gerekir. Fotoğraf makinenizi bir namlu gibi oyunculara doğrultamazsınız; bu dikkat dağıtıcı olabilir. Bu durumlarda fotoğraf makinemin katlanır ekranı gerçekten yardımcı oluyor. Bom operatörünün veya odaklayıcının arkasına gizlenip görünmez oluyor ve bu sırada fotoğraf çekebiliyorum. Bu sayede uzaktan çekim imkanına dahi sahibim.”

Söz konusu sessizliğinizi korumak olduğunda, α7R III’ün Sessiz Çekim modu kendini gösteriyor. “Önceleri, blimp adı verilen, büyük bir fotoğraf makinesi ses yalıtımı muhafazası kullanıyorduk. Ama bunlar asla ideal bir seçenek olmadı çünkü bu muhafazaları kullandığınızda karenin sadece %60’ını görebiliyor ve pozlama veya odağı ayarlayamıyorsunuz. Ayrıca oldukça büyük ve ağır parçalar. Bu muhafazaları 10-12 yıl boyunca kullandım ama sessiz deklanşörlü aynasız modeller piyasaya çıktığında adeta omuzlarımdan bir yük kalktı.”

chris-raphael-sony-alpha-7RII-2-kostümlü-oyuncular-loş-bir-ambarda-oturuyor

© Chris Raphael | Sony α7R II + 24-70mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/2.8, ISO 800

Bir set fotoğrafçısının işi tamamen prodüksiyonu belgelendirmek mi? Yoksa Chris gibi fotoğrafçılar kendi yaratıcı becerilerini bu sürece ekleyebilir mi? “Kesinlikle kendinizi ifade edebileceğiniz bir alan söz konusu,” diyor Chris. “Yine de belirli bir noktaya kadar belgelendirme. İlk birkaç sahnede çeşitli boylarda ana çekimleri yaptıktan sonra, kendi stilimden daha çok şey katabiliyorum.” Set fotoğrafçılarının karşı karşıya kaldığı ışık ve kompozisyon kısıtlamalarını göz önünde bulundurduğumuzda, Chris temel olarak kendi stilini alan derinliğini veya deklanşör hızını değiştirerek ve böylece görüntülerin film kareleri arasında öne çıkmasını sağlayarak gösteriyor.

Örneğin bir aksiyon dizisini ele alalım. “Oyuncu yumruk atıyorsa veya bir araba takibinin çekimlerini yapıyorsam sadece 1/500 sn veya 1/1000 sn hızda çekim yapıp görüntüyü dondurmam; ortamda biraz enerji, yumrukta bir bulanıklık görmek ama aynı anda yüzü odakta tutmak isterim. Bunun için hızı yaklaşık 1/60 sn’ye düşürürüm. Hızla giden bir arabada da durum böyle. Görüntüyü dondurup tamamen hareketsiz ve sıkıcı bir hale getirmektense panoramik bir çekimle görüntüye biraz hareket katıyorum,” diyor.

chris-raphael-sony-alpha-7SII-jackie-chan-bir-patlamanın-ardından-bir-binanın-önünde-dizleri-üstünde

© Chris Raphael | Sony α7S II + 24-70mm f/2.8 GM | 1/320s @ f/4.0, ISO 6400

Chris’in filmlerdeki hareket halinde olan nesnelere yaklaşımı, spor fotoğrafçılığındaki geçmişine dayanıyor; portre ve moda fotoğrafçısı olarak geçirdiği yıllar ise oyuncuların stüdyo tarzında portrelerini fotoğraflamada yardımcı oluyor. “Büyük bir spor ajansına katıldım ve sonrasında kendimi portre fotoğrafçılarına yardım ederken buldum. Ayrıca bir sinema şirketi için birkaç fotoğrafçılık işi yaptım; bir arkadaşımın arkadaşının Londra’daki film prodüksiyonunda (Love and Other Disasters) sürece dahil oldum. Film çalışmam sonrasında şekillendi. Gerçekten harika bir iş; her seferinde gerçekten başka bir şeyin çekimini yapıyor ve mükemmel insanlardan oluşan ekiplerle çalışıyorsunuz.”

Bu çok yönlü deneyimin, bir film setindeki farklı nesneler ve durumların üstesinden gelmesine yardımcı olduğunu söylüyor. “Bir işte düşük ışık, aksiyon, portreler ve manzaralar bir arada bulunabilir ve bu deneyim, daha hızlı adapte olmanızı ve çekimleri kaçırmamanızı sağlar; bu son derece önemli. Film şirketi belki de milyonlarca dolar harcıyor ve bu durumda sırf siz fotoğraf makinenize baktığınız için sahneyi geri saramaz. Hangi deklanşör hızını veya lensi kullanacağınızı bilmeniz ve hazır olmanız gerekir. Hata yapmak için yeterli zamanınız yok!”

Bu makalede adı geçen ürünler 

ILCE-7RM2

Arka aydınlatmalı full frame görüntü sensörüne sahip α7R II

ILCE-7SM2

α7S II Full Frame Sensörlü E Mount Fotoğraf Makinesi

ILCE-6300

α6300 APS-C Sensörlü E mount fotoğraf makinesi

SEL2470GM

FE 24-70 mm F2,8 GM

SEL55F18Z

Sonnar T* FE 55 mm F1,8 ZA

Chris Raphael
Alpha Universe

Chris Raphael

Birleşik Krallık

Set fotoğrafları, şimdiye kadar çalıştığım en iyi fotoğrafçılık alanı. Sette geçen her gün farklı ve hala çok keyifli...

Profili Görüntüle


x