Alpha Universe Ayrıntılı Hikaye

Görmek İnanmaktır

Alin Popescu

Alin Popescu, “Ne zaman bir kızılötesi fotoğraf yayınlasam buna ‘paralel dünya’ diyorum çünkü gözünüzün önünde yaşanıyor ama siz göremiyorsunuz,” diyor. Kızılötesi fotoğrafçılığın tam açıklaması bu şekildedir. Kızılötesi, normal çekimle kıyaslandığında, Stranger Things’teki ‘Tersine Dünya’ gibidir. En azından görsel olarak, gördüklerimizin yanı sıra var olan fakat bizden tamamen saklı bir yer... Ta ki siz doğru araçlarla aradaki perdeyi yırtana dek.

alin popescu sony alpha 6000 zeminde mavi bir bisikletle bir sokak sahnesinin kızılötesi çekimi

© Alin Popescu | Sony α6000 + FE 16-35mm f/4 ZA OSS | 1/125s @ f/8.0, ISO 160

Neyse ki boyut ayırıcı bir çeşit lazer ışınına ihtiyacınız yok, bu diğer dünyanın güzelliğini görmek için ihtiyacınız olan tek şey, kızılötesi ışığı kaydedecek şekilde dönüştürülmüş bir fotoğraf makinesinden ibaret. Bu fotoğraf makinesi Alin için Sony α6000 olmuş. Fotoğraf makinelerini böyle çekim yapacak şekilde dönüştürmek veya sahneyi sadece kızılötesi ışığı gösterecek şekilde filtrelemek, fotoğrafçılıkta hiç de yeni bir yöntem olmasa da, Alin’in yaptığı gibi bir Sony aynasız gövde kullanmanın birçok avantaj getirdiği ortaya çıktı.

“DSLR’lerden aynasız fotoğraf makinelerine geçtiğimde bu çekim yöntemine anında ısındım,” diyor Alin. “Önce α6000, sonra α7s ve α7R II ile çekim yaptım, şimdi de α9 ile. Bütün o eski DSLR ekipmanlarımdan kurtulduktan sonra bile, kızılötesi çekim yapacak şekilde modifiye ettiğim gövdeyi gerçekten özlüyordum, dolayısıyla küçük α6000 gövdemi dönüştürmem gerektiğine karar verdim.”

alin popescu sony alpha 600 karanlık gökyüzü ve kabarık beyaz bulutlar eşliğinde bir kanalın kızılötesi görüntüsü

© Alin Popescu | Sony α6000 + FE 16-35mm f/4 ZA OSS | 1/125s @ f/10, ISO 160

Peki filtrelerle çekim yapmak yerine neden kitini dönüştürmüş? “Kızılötesi çekim yapmanın en iyi yolu, dönüştürülmüş bir fotoğraf makinesi gövdesidir,” diyor. “Eğer yalnızca lens üzerinde filtreler kullanarak çekim yaparsanız, hem kızılötesi hem de görünür ışık olmak üzere ışığın o kadar büyük bir kısmını engellersiniz ki 20 veya 30 saniyelik pozlamalarla çekim yapmanız ve tripodla çalışmanız gerekir. Öte yandan dönüştürme işlemiyle, normalde sensörün önünde duran ultraviyole/kızılötesi kesme filtresi, diğer adıyla ‘sıcak aynası’ kaldırılıyor ve yerine yalnızca ultraviyole ve görünür ışığı engelleyen bir filtre konuyor, böylece fotoğraf makinesi kızılötesiyle ‘görmeye’ başlıyor ve normalde yapacağınız şekilde çekim yapabiliyorsunuz.”

Alin her zaman için “diğer insanların yapmadığı çekimleri” yapmaya meyilli olmuş. “Böyle olunca, HDR’ın ilk dönemlerinde bu formatı benimsedim. Herkesin buna geçiş yapmaya başladığı dönemde de ben bıraktım!” diyerek gülüyor. “Fakat kızılötesi bende gerçekten kalıcı oldu çünkü son derece sıra dışı. Ayrıca çoğu kişi canlı renklerde yapraklar ve kapalı gökyüzüyle kullanılan o güzel klasik kızılötesi görünümünü biliyor olsa da karşılaşacağınız diğer şeyler sizi şaşırtabilir.”

alin-popescu-sony-alpha-6000-büyük-bir-serada-palmiye-ağaçlarının-kızılötesi-çekimi

© Alin Popescu | Sony α6000 + E PZ 16-50mm f/3.5-5.6 OSS | 1/60s @ f/3.5, ISO 640

“Peki nasıl?” diye soruyoruz. Alin, “Farklı malzemelerin kızılötesi ışığı farklı şekillerde yansıtması gibi,” diyor, “ister insanların kıyafetlerinde ister boyalı binalarda olsun… Hatta çiçeklerde bile. Bazen bir çiçeğe kızılötesi ışıkla baktığınızda üzerindeki desenleri görürsünüz. Bu desenler nektarı ve poleni öne çıkarır, aynen havaalanındaki iniş ışıkları gibi ama arılar için. Benim de fotoğraflarımda göstermeye çalıştığım şey bu; farklı gözlerle baktığımızda dünyanın nasıl görüneceğini göstermek istiyorum.”

 

alin popescu sony alpha 6000 yanında ağaçla çölde bir evin kızılötesi çekimi

© Alin Popescu | Sony α6000 + FE 16-35mm f/4 ZA OSS | 1/160s @ f/8.0, ISO 100

Dönüştürülmüş aynasız fotoğraf makinesinin hakikaten muhteşem bir özelliği, bu ‘farklı gözleri’ EVF ile gerçek zamanlı kullanabilmenizdir. “DSLR kullanmaktan temel farkı aslında bu ve burada büyük bir fark söz konusu,” diyor Alin. “Gördüğünüz şey, tam olarak elde edeceğiniz şey; dolayısıyla kızılötesi için iyi bir sahne olup olmadığına karar verebiliyorsunuz. Neyin işe yaramadığı kadar neyin işe yaradığını da görebiliyorsunuz çünkü kızılötesi fotoğrafçılık saate ve hava durumuna fazlasıyla bağlı olabiliyor. DSLR kullanırken, nesneyi gerçekten iyi bilmediğiniz sürece iş daha ziyade düğmeye basıp umut etmeye kalıyor. Burada nesneyi göremediğinizden nesneyi bilmek de zor oluyor!”

 

alin popescu sony alpha 6000 bir tarlanın ortasındaki ufak binanın kızılötesi çekimi

© Alin Popescu | Sony α6000 + FE 16-35mm f/4 ZA OSS | 1/400s @ f/8.0, ISO 100

Kızılötesi fotoğrafçılığın saat ve hava durumu bakımından bir başka ‘Tersine’ özelliği var: Çekim yapmak için en iyi saat, normal fotoğrafçılığın tam tersi. “Ana kızılötesi ışık kaynağı, aynen normal fotoğrafçılıkta olduğu gibi, güneştir,” diye açıklıyor fotoğrafçı. “Ancak hava bulutluysa veya güneş alçaktaysa iyi çekimler elde edemezsiniz, dolayısıyla tam tersini düşünmeniz gerekir.”

alin popescu sony alpha 6000 göl kenarındaki ağaçların kızılötesi çekimi

© Alin Popescu | Sony α6000 + FE 16-35mm f/4 ZA OSS | 1/320s @ f/8.0, ISO 100

Açıklamasını şu şekilde detaylandırıyor: “Normalde gün ortasında çok fazla güneş ışığı ve kontrast olduğunda ışığın iyi olmadığını düşünürsünüz fakat yaptığınız çekimde bu yansıyan, hoş kızılötesi ışığı elde edebildiğiniz zaman tam da bu zamandır! Bir fotoğrafçı olarak normal hislerinize tamı tamına ters fakat durum bu.”

Alin sözlerini şöyle noktalıyor: “Bunun harika bir yönü de var ki, daha uzun süre çekim yapmaya devam edebiliyorsunuz. Yani yolculuk ediyorsanız en uygun saatte normal fotoğraf makinenizi kullanabiliyor ve daha sonra güneş yükseldiğinde kızılötesi gövdenize geçebiliyorsunuz.”

alin popescu sony alpha 6000 ahşap bir kulübenin önünde koyunlarını güden bir çobanın kızılötesi çekimi

© Alin Popescu | Sony α6000 + FE 16-35mm f/4 ZA OSS | 1/60s @ f/10, ISO 100

İşte DSLR’lere kıyasla daha küçük ve daha hafif olmasıyla aynasız makinenin avantajı bir kez daha öne çıkıyor. “Kızılötesi çalışmalarınız için α6000 gibi aynasız bir fotoğraf makinesi taşıdığınızda yanınızda yalnızca bu ufaklığın olması yeterlidir. Çok sık kullanmasanız bile, muhteşem görünecek bir sahne görecek olursanız yanınızda güvenebileceğiniz bir fotoğraf makinesi bulunduğunu bilirsiniz.”

 

* Bir fotoğraf makinesini kızılötesine dönüştürme işlemini Sony’nin veya yetkili servis merkezlerinin gerçekleştiremeyeceğini lütfen unutmayın. Sony, donanım modifikasyonlarını önermemektedir ve risk tamamen makine sahibine aittir.

Öne Çıkan Ürünler

ILCE-6000

APS-C Sensörlü Alpha 6000 E mount fotoğraf makinesi

ILCE-6000

SEL1635Z

Vario-Tessar® T* FE 16-35 mm F4 ZA OSS

SEL1635Z

SELP1650

E PZ 16 - 50 mm F3.5 - 5.6 OSS

SELP1650

İlgili makaleler


x