Özel Bir Şey Görmek 

Andreas Hemb 

Tüm doğa meraklılarının söyleyeceği gibi, değişim sürekli ilerler. Adaptasyon ve yenilik, yeni mikrohabitatlar oluşturur ve türler çeşitlilikle gelişir. Peki aynı durum yaban hayatı fotoğrafçılığında da böyle olabilir mi? Fotoğraf makinesi teknolojisi sayesinde net ve detaylı görüntüler yakalamanın hiç olmadığı kadar kolaylaştığı dönemimizde farklı bir şey yapmak öne çıkmanın olmazsa olmazı mıdır?

Geçtiğimiz birkaç yıldır yaban hayatı uzmanı Andreas Hemb, tam da bu işe soyunmuş.

andreas-hemb-sony-alpha-9-fonda-etkileyici-bir-gün-batımıyla-sudan-havalanan-balıkçıl

© Andreas Hemb | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS + 1.4x Teleconverter | 1/1000s @ f/4.0, ISO 100

Andreas şunları söylüyor: “İşim açısından salt belgesel fotoğrafçılığından uzaklaşıp yaban hayatı fotoğrafçılığının bir başka yüzünü keşfetme çabasına girdim. Bana göre işin bu yüzü daha ziyade orada olma duygusunu yakalamaktan ibaret. Ben buna ‘hayal ile gerçek arasındaki sınır çizgisi’ diyorum ve bu da hayvanın görüntüsünü yakalamaktan ziyade bir duygu uyandırmaya odaklanıyor. Belki ‘normal’ bir çekimi daha önce 1000 kere görmüşsünüzdür ama sahneyi başka bir şekilde gösterebilirseniz eğer, işte o zaman ilgi uyandırırsınız.”

Zengin fotoğrafçılık geçmişinden yararlanan Andreas, alışıldık yaban hayatı fotoğrafçılığının sınırlarını zorlamasını sağlayacak iyi bir donanıma sahip. Esasen, önceleri manzara fotoğrafçısıymış ve manzara fotoğrafçılığı ile şimdi çektiği görüntüler arasında pek çok benzerlik var.

“Her zaman yaban hayatını gözlemlemeye meraklı olmuşumdur,” diyor, “ve bu merakım, manzara çekimleri yaparken, daha büyük bir bağlantı oluşturmak için fotoğrafa bir canlı yerleştirmek isteyince daha da arttı. Manzara ne kadar güzel olursa olsun, bir şeyler eksik gibiydi. Yaşam, görüntüye ve de deneyime bir dinamik kazandırıyor.” 

andreas-hemb-sony-alpha-9-sis-içinde-belli-belirsiz-görünen-bir-kuş-fotoğrafçıya-bakıyor

© Andreas Hemb | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS + 1.4x Teleconverter | 1/500s @ f/4.0, ISO 125 

Andreas manzara fotoğrafçılığının esaslarını temel alsa da, yaban hayatını yakalama alanındaki uzmanlığı, mükemmel çekimi elde edebilmesi için olmazsa olmaz. “Fotoğrafçılığın bütün normal yönleri zaten geçerli, örneğin ışığı, fonu filan anlayabilmek gerekiyor,” diyor, “ama bir de ortada özel bir anda fotoğraflamanız gereken bir hayvan var. Dolayısıyla yine arazide çalışma becerilerinizin güçlü olması gerekiyor, hayvanın varlığınızdan rahatsız olmamasını sağlamanız lazım. Fotoğrafı çekebilecek ve aynı zamanda davranışlarını anlayabilecek kadar yaklaşmalısınız. Hareket etme, etrafındaki varlıklara tepki verme şeklini anlamalısınız ki hayvanı tahmin edebilesiniz çünkü fotoğrafı çekmek istediğiniz o an çok çok hızlı akıp gidebilir.”

Memleketi İsveç’te ve ayrıca Florida’da α7R III ve α9 makineyle yaptığı son çekimlerde Andreas muhteşem bir sanatsal doğa çekimleri serisi ortaya çıkardı. Örneğin bir balık yakalayan süt beyazı balıkçıl için kullandığı yatay kaydırma tekniklerini şöyle açıklıyor: “Kuşu 1/60 sn deklanşör hızıyla takip ettim, yani normalde yaban hayatı çekimlerinde kullanılandan çok daha düşük bir hız kullandım. Ayrıca özellikle bıraktığım hareket kaynaklı bulanıklık kuşun kafasını bir miktar net gösteriyor, böylece hayvanın ne olduğunu görebiliyorsunuz ama kanatlar ve fon bulanıklaşarak siliniyor.” 

andreas-hemb-sony-alpha-9-gagasında-balıkla-gölden-havalanan-kuş

© Andreas Hemb | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/60s @ f/4.0, ISO 100

Alpha fotoğraf makinelerinin Gövde İçi Görüntü Sabitleme (IBIS) özelliğinin yatay kaydırmaya büyük katkıda bulunduğunu söylüyor ve şöyle açıklıyor: “Bunun sebebi, benim tam bulanıklık değil, nesne hareketinin peşinde olmam. Hareketin peşine farklı yollardan düşüyorum ama hemen hemen her seferinde IBIS’in faydasını görüyorum. Görüntünün büyük kısmının net olmasını istersin ama bir de doğru yerde hareketi görmek istersin, işte bu da gözleri üzerine çeken kontrastı oluşturur. Yatay kaydırmada, IBIS modunu, sadece tek eksende sabitleme istediğimi fark edecek şekilde değiştirebilmem de gerçekten işe yarıyor ve GM 400mm f/2.8 gibi bir lens kullandığımda bunu doğrudan lensten halledebiliyorum. Tabii bu da hız bakımından büyük avantaj sağlıyor.”

Andreas’ın bu çekimler için güvendiği diğer Alpha özellikleri arasında EVF’den anında geri bildirim ve Sessiz Çekim modu da yer alıyor. “Yaban hayatı fotoğrafçılığında sessizlik çok önemli çünkü fotoğrafladığınız nesneyi ürkütme riskine giremezsiniz,” diye açıklıyor. “Mekanik deklanşör gürültüsü kurşun yağdıran makineli tüfeğe benziyor ama α9’la 20 fps çekim yaparken hayvanlar fark etmiyor bile.” 

andreas-hemb-sony-alpha-9-2-aslanın-silüeti

© Andreas Hemb | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/80s @ f/2.8, ISO 4000

Örneğin silüet çekimleri yaparken ve arkadan aydınlatmalı nesneleri fotoğraflarken EVF ve histogramın gerçek anlamda kendini gösterdiğini söyleyip şöyle açıklıyor: “Çünkü anında geri bildirim alıyorsunuz ve ister manuel ister pozlama telafili olsun, ışık için nasıl ayarlama yapmanız gerektiğini içgüdüsel olarak biliyorsunuz. Güneşin artık alçaldığı saatlerde çekim yapmak çok daha kolay oluyor, üstelik gözleriniz de zorlanmıyor! Silüetten gösterdiğim kıyı kuşları ve yüzen bir kamuflaj çadırıyla yaklaşabildiğim, parıltılar arasında yüzen kuğu gibi düşük açılı çekimlerimde, sessiz deklanşör, IBIS ve EVF özelliklerini bir arada kullanıyorum.”

andreas-hemb-sony-alpha-7RM3-ters-duruyor-gibi-görünen-bir-timsahı-saklayan-ağaç-yansımaları

© Andreas Hemb | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/25s @ f/10, ISO 100

Florida’da yaptığı bir diğer çekimde durgun yansımalar arasında yüzen bir timsah görülüyor. Burada Andreas kareyi zekice bir hamleyle ters yüz etmiş. Önce ağaçları ve gökyüzünü, ancak ondan sonra timsahı görüyorsunuz. Bu yırtıcı hayvanı fark ettiğinizde adeta ilkel dönem insanlarına özgü bir şok yaşıyorsunuz. “O kadar basit bir teknik ki,” diyerek gülüyor, “biraz da şaşırtıcı ama. Bir şeyi farklı yapmanın çok basit bir yöntemine örnek. Umarım diğer çekimler gibi bu da bir an durdurmanızı sağlayıp size yaban hayatının güzelliğini düşündürür. Tabii nihayetinde sonraki nesillerin de yaşayabilmesi için bu hayatı nasıl koruyabileceğimizi de düşündürür umarım.”

Öne Çıkan Ürünler

ILCE-9

Full frame yığma yapılı CMOS sensörüne sahip α9

ILCE-9

ILCE-7RM3

Otomatik netlemeli α7R III 35mm full frame fotoğraf makinesi

ILCE-7RM3

SEL2470GM

FE 24-70 mm F2,8 GM

SEL2470GM

SEL400F28GM

FE 400 mm F2.8 GM OSS

SEL400F28GM

SEL14TC

1,4x Tele Dönüştürücü Lens

SEL14TC

İlgili makaleler

Andreas Hemb
alpha universe

Andreas Hemb

İsveç

Bir fotoğraf, çevremizdekilerin bir yansımasından çok daha fazlasını içerebilir. Fotoğrafçılığın belgesel niteliğini aşmaya çalışıyorum; bir fotoğraf hislere hitap etmeli.

Profili Görüntüle


x