buz kaplı bir mağarada oturan adam

Buzun Derinliği

Tolis Fragoudis

Tolis Fragoudis, geçtiğimiz birkaç yıl boyunca araştırdığı ve fotoğrafladığı İsviçre’nin Roseg buzulunun oluşturduğu saklı buz mağaraları hakkında şöyle diyor: “Konuşmuyorsunuz, artık gürültü yapmak istemiyorsunuz, sadece sakinleşiyorsunuz. Doğanın güzelliğine sessiz bir saygı ve hayranlık gibi bir şey.”

arkasında görülen güneşle adam buz kaplı bir mağaranın üzerinde duruyor

© Tolis Fragoudis | Sony α7R II + FE 16-35mm f/4 ZA OSS | 1/320s @ f/10, ISO 64

Vadinin buzul tarafında -25ºC’ye kadar düşen sıcaklıklarda, derin karları ve donmuş bir gölü aşarak buz mağaralarına ulaşmak Tolis’in üç saatini almış, “yani oraya gitmek çok zahmetli,” diyerek gülüyor. “Kar raketiyle yürüyoruz, yanımızda ekipmanlar için bir de kızak var çünkü böyle bir şey yapmaya sadece bir fotoğraf makinesi ve bir lensle gidecek halim yok!” Fotoğraf ve video çekme planıyla Tolis yanına Alpha 7S II, Alpha 7R III ve Alpha 7R II olmak üzere üç fotoğraf makinesi, bunlarla birlikte 12-24mm f/4 G, 16-35mm f/2.8 GM, 24-70mm f/2.8 GM ve 70-200mm f/2.8 GM OSS lensler, bir gimbal ve ayrıca emniyet ekipmanları, ipler ve erzak almış.

mavi bir buz mağarasının içi

© Tolis Fragoudis | Sony α7R III + FE 12-24mm f/4 G | 1/320s @ f/4.5, ISO 100

Neyse ki Sony Alpha gövdelerin küçük boyutu ve hafifliği, Tolis gibi fotoğrafçılara daha hafif seyahat etme veya aşırı yüklenmeden daha fazla ekipman götürme seçeneği sunuyor. Tolis, “Bu fotoğraf makinelerini DSLR’lerle karşılaştırırsak gerçekten çok hafifler,” diye anlatıyor, “ve bu da yanımda bir sürü ekipman götürmeyi seven biri olarak, daha da fazla ekipman götürebilirim demek oluyor! Hem fotoğraf hem video çekiyorum, yani kesinlikle hibrit bir çekim stilim var, dolayısıyla Alpha S ve R gövdeleri birlikte kullanmak benim açımdan çok mantıklı”. Sözlerine şöyle devam ediyor: “Bu fotoğraf makinelerini yanıma almamın başka avantajları da var. Mesela mağaralarda uzun pozlamalarla, Alpha 7R III’ün yüksek çözünürlüğünden ve dinamik aralığından en iyi şekilde yararlanabildim ve Alpha 7S II’nin inanılmaz yüksek ISO gürültü performansı sayesinde de en karanlık yerlerde elde çekim yapabildim.”

Mavi bir buz mağarasının içinden gökyüzüne bakış

© Tolis Fragoudis | Sony α7R II + FE 16-35mm f/4 ZA OSS | 1/5000s @ f/4.0, ISO 80

Tolis, zor koşulların fotoğraf makinelerini engellemediğini ve aslında ilk donanın her zaman bu ilişkinin insan tarafı olduğunu söylüyor. Gülerek anlatıyor: “İsviçre’de bir atasözümüz vardır: ‘Üşümek diye bir şey yoktur, yanlış kıyafetler vardır.’ Eksi 20ºC yukarının normali ama hazırlıklı olursanız sorun olmuyor. Piller böyle sıcaklıklarda daha çabuk tükeniyor ama yanınızda daha fazla getirebilirsiniz. Fotoğraf makineleri kusursuz çalışıyor. Asıl sorun parmaklar!” Tolis, bu muhteşem yerlere ulaşmayı başardıktan sonra, başka dünyadanmış gibi görünen güzelliklerini ve buzun parlak renklerini kaydetmenin sonuçta iyi kompozisyon ve pozlama gibi temel şeylere bağlı olduğunu söylüyor.

Tabii ki garip bir ortam,” diye açıklıyor, “ama başka manzaraların aksine, ışıktan ve sahnedeki hatlardan yine de faydalanabiliyorsunuz. Çektiğiniz şeyin, tıpkı dağ göllerinde olduğu gibi, su olduğunu da unutmamanız lazım çünkü su, bakış açınıza ve saate bağlı olarak ışığa farklı tepki verir. Orada oturup gün boyu buzu izlerseniz gözlerinizin önünde maviden yeşile giden, tamamen farklı renkler ortaya çıktığını görürsünüz.”
etrafa yayılan ışın görüntüsüyle buz mağarasından dışarıya bakış

© Tolis Fragoudis | Sony α7R II + FE 16-35mm f/4 ZA OSS | 1/800s @ f/8.0, ISO 50

Tolis, karanlık mağaralarda bu renklerden iyi şekilde faydalanmak için uzun pozlamalar kullanıyor ve buzdan geçen veya mağaranın ağzından yansıyan azıcık ışığa güveniyor. “Sadece manuel çekim yapıyorum,” diye açıklıyor, “ve pozlama sürelerini artırmak için sık sık nötr yoğunluklu filtreler kullanıyorum, ayrıca Raw çekim yapıyorum. Uzun pozlamayla fotoğraf daha fazla veri içerir. Burada gördüğünüz gibi, daha zengin ve derin olur, post prodüksiyonda bu muhteşem renkleri ve tonları ortaya çıkarmanıza imkan tanır. Çekim yaparken aklım zaten oradadır, bu etkileyici sahneleri en iyi şekilde nasıl gösterebileceğimi düşünürüm.”

tavanında desenler görülen mavi bir buz mağarasının içi

© Tolis Fragoudis | Sony α7R II + FE 16-35mm f/4 ZA OSS | 1/5s @ f/4.0, ISO 320

Tolis sözlerini şöyle noktalıyor: “Buraların güzelliği gerçekten bağımlılık yapıyor. Buzul hareketleri ve buzun eriyip yeniden donması yüzünden, her gittiğinizde şekiller tamamen farklı oluyor. Tek kelimeyle büyüleyici.”

Tolis, “Ama tıpkı buzulun kendisi gibi, bu mağaraları da görme şansımız sürekli azalıyor,” diyerek üzüntüyle omuz silkiyor, “Kısa süre önce tekrar gitmeye çalıştım ama çığ yüzünden çok tehlikeliydi. Tabii ki Alpler’de çığ düşmesi doğal ama Küresel Isınma nedeniyle sıklığı artıyor. Birkaç yıl içinde buzul, köprüler ve altındaki mağaralar yok olabilir ve biz de varlıklarına şahit olan son insanlar arasında olabiliriz ama buraları gördüğüm için her zaman minnettar olacağım.”

Öne çıkan ürünler

Tolis Fragoudis

Tolis Fragoudis | Switzerland

“Tek amacım, hayatımı tüm potansiyeliyle yaşamak”

α Universe bülteninizi almak için kaydolun

Tebrikler! α Universe bültenine başarıyla abone oldunuz

Lütfen geçerli bir e-posta adresi girin

Üzgünüz! Bir hata oluştu

Tebrikler! Başarıyla abone oldunuz