Danas Macijauskas ve VuThéara Kham, çekim ister karada ister denizde yapılsın, profesyonel sonuçlar için Sony RX100’ün neden en üstün kompakt fotoğraf makinesi olduğunu açıklıyor.
Her fotoğrafçının bildiği gibi, her an her şeye hazır olmak gerekir. Hepimizin kendine göre bir favori ekipmanı ve "kurtarıcı" makinesi vardır, peki ya biraz daha kompakt ve hafif bir şey gerektiğinde?
İki fotoğrafçının ana kit ekipmanları sırasıyla α7 II ve α7 III olsa da, hem Danas Macijauskas hem de VuThéara Kham, Sony RX100’ü memnuniyetle karşıladı. İkisinde de aynı kit, yani RX100 V var ama makineyi bambaşka şekillerde kullanıyorlar. Ama her ikisi için de fotoğraf makinesinin boyutu ve kalitesi belirleyici bir faktör.
VuThéara Kham, Paris’te yaşayan ve şehir sokakları üzerine çalışan profesyonel bir fotoğrafçı. VuThéara’ya göre RX100, α7 II ve α7 III’ünün yanında kullanabileceği en üstün küçük fotoğraf makinesi.
Şehir sokaklarını çekerken hem çevik olmam hem de fark edilmemem gerekiyor, yani kocaman ekipmanlar taşımak bazen işime engel olabiliyor," diye açıklıyor VuThéara. "RX100’ün bu kadar verimli olmasına bayılıyorum, AF takibiyle 24 fps’e kadar çekim yapabilme özelliğinden tam anlamıyla faydalanıyorum; böylece aradığım aksiyonu veya yüz ifadelerini kaçırmıyorum.
Öte yandan Danas, RX100’ünü çok ama çok farklı bir şekilde kullanıyor.
Danas, "RX100’ümü suda kullanıyorum," diye açıklıyor. "Elimde ona uygun bir su altı kasası var, bu sayede dalış veya sörf yaparken, daha çok da memleketim Litvanya’da su kayağı yaparken çekim yapabiliyorum. Etrafımda çeşit çeşit aksiyon gerçekleşirken ben suyun üstünde rahatça dolaşıyorum." Rüya gibi, değil mi? Gülerek "Çok kolay," diyor, "tek yaptığım suda kalıp dolaşmak!"
Her iki fotoğrafçının da ortak fikrine göre, RX100’ün ideal bir fotoğraf makinesi olmasını sağlayan özelliği, görüntü kalitesi.
Belli başlı başka fotoğraf makinelerini suda kullanmayı denedim," diyor Danas, "ama RAW modda çekim yaptığımda dahi fotoğraflarda hiç ayrıntı olmuyor. Bunun karşısına şimdiki kitim ve 1,0 inç sensörüyle elde ettiğim ham görüntüleri koyunca diyebilirim ki artık ihtiyaç duyabileceğim tüm ayrıntıları ve dinamik aralığı elde ediyorum.
Bu arada VuThéara, fotoğraf makinesini RX100’ün 24-70 mm eşdeğeri lensiyle kullanıyor ve bu lensin gece dışarıda çekim yapmak için ideal olduğunu düşünüyor. "Gece çekim yaparken, tamamen açık f/1.8-2.8 lensle çekim yapabiliyorum ve netleme uzaklığı ve kalite konusunda endişelenmeden hassasiyeti ISO 1600’e kadar zorlayabiliyorum," diye açıklıyor. "1,0 inç sensör ve lens, kontrollü bir bozulma ve muhteşem bir dinamik aralıkla doğal renkler sağlıyor."
Hem Danas hem de VuThéara için en önemli şeylerden biri, tıpkı Sony Alpha fotoğraf makineleri gibi, RX100 üzerinde de tam kontrol sahibi olabilmek. İkisinin de ortak fikrine göre en önemli özellik, fotoğraf makinesinin aynasız modellerde bulunan birçok özelliğin yanı sıra tam manuel kontrol de sunması.
Danas, beyaz dengesi açısından RX100 V’e güvenmeyi tercih ediyor ve su çevresinde çekim yapmanın zorlu koşullarında otomatik ayarı kullanıyor.
Danas, "ISO’yu da OTOMATİK olarak ayarlıyorum," diyor, "ama fotoğraf makinesi bu seviyeyi aşmasın diye maksimum hassasiyeti ISO 3200 olarak ayarlıyorum. Böylece hareketli bir su kayakçısını dondurmaya yetecek yükseklikte bir deklanşör hızında çekim yapabiliyorum ve RAW çekim yaptığım için, beyaz dengesini her zaman post prodüksiyonda düzenliyorum."
VuThéara, sokak ve belgesel fotoğrafları çekmenin farklı zorlukları karşısında, yaptığı ayarları çektiği içeriğe göre değiştiriyor.
"Sokak fotoğrafı çekerken," diyor, "RX100’ü AF-C moduna alıyorum ve her hareketi dondurmak için geniş bir netleme alanı ve minimum 1/1000 sn hız kullanıyorum. O zaman fotoğraf makinesinin, 315 aşama algılamalı AF noktasıyla nesneyi takip edeceğine güvenebiliyorum."
Lens kontrol halkası, VuThéara’nın RX100’de son derece kullanışlı bulduğu özelliklerden bir diğeri olmuş; "Lens halkasını kullanarak pozlamayı değiştirebilmek bana çok rahat geliyor. Fotoğraf makinesinin dinamik aralığı gölge ayrıntılarında bu kadar iyi olduğu için, gölgeli alanlarda tüm ayrıntıların olduğunu ve bunları ham dosyaları düzenlerken kurtarabileceğimi bilerek, bazen vurguları korumak için düşük pozlama yapıyorum."
Bu kadar küçük bir fotoğraf makinesinde bu kadar çok profesyonel özellikle, iki fotoğrafçının da Sony RX100’ü ikinci makineleri olarak kullanmaktan böyle memnun olması hiç şaşırtıcı değil.
"Elimizdeki tek şey, şu an. Dünü bir ders olarak arkamızda bırakmalı, yarını bir olasılık olarak ve bugünü hayatımızın en güzel anı olarak düşünmeliyiz."