kar manzarasının içinde bomboş bir yol

Lens Profili | 100mm f/2.8 STF GM OSS

Páll Stefánsson

2022 kışı başları ve dondurucu soğuklar çoktan İzlanda'nın başkenti Reykjavik'i etkisi altına almış durumda. Kuşkusuz, Kuzey Kutup Dairesi'nin bu kadar yakınında yaşayan soğuğa dayanıklı insanlar için sıfırın altındaki bu sıcaklıklar yaratıcılığa engel değil. Fotoğrafçı Páll Stefánsson da katılması gereken bir toplantı öncesinde şehirdeki bir parkta kısa sürede ortadan kaybolan kış güneşinin altında zaman geçiriyor.

Alçak, parıltılı ışıktan ilham alarak ve gözünü şenlendirmek için birkaç dakika ayırarak kırağı kaplı bir heykelin yukarı bakan yüzünü fark edip FE 100mm f/2.8 STF GM OSS lensiyle mükemmel bir şekilde kadraja alıyor.

yukarı bakan heykelin buzla kaplı yüzü

© Páll Stefánsson | Sony α7R III + FE 100mm f/2.8 STF GM OSS | 1/250s @ f/5.6, ISO 640

100mm prime lens, bu tür anlık gezi fotoğrafçılığı için alışılmadık bir seçim gibi görünebilir, ancak sonuçlardan da görüldüğü üzere bu lens Páll'ın rahat ve kendinden emin olmasını sağlayan bir netleme uzaklığı ve kalite birleşimi sunuyor. Sokak sahneleri, portreler, karla kaplı manzaralar ve alev alev yanan volkanlar gibi çok çeşitli çekimler yapan Páll bu lens için "neredeyse yanımdan hiç ayrılmıyor" diyor.

Peki ama bu lensi bu kadar cazip kılan ne?

"Bence bu 100mm mükemmel bir genel amaçlı lens. Her tür nesne için sunduğu doğal perspektifi gerçekten çok seviyorum. İster manzara ister insan fotoğrafı çekiyor olun görüş açısı, herhangi bir bozulma olmadan hassas bir kadrajlama yapmanıza olanak sağlar. Bu lens, kullanmaktan her zaman keyif aldığım lenslerin uzun ucunda ve stüdyo dışındayken dört gövdeyle çekim yapıyorum, dolayısıyla bir adet 24mm, bir adet 35mm ve bir adet 50mm lensle birlikte bu 100mm'yi yanımda bulundurabilirim. 100mm, sahneyle kişisel bağlantımın hâlâ kopmamış olduğunu hissettiğim en uzun lens."

kayalık bir arazide duran bir grup insan

© Páll Stefánsson | Sony α7R III + FE 100mm f/2.8 STF GM OSS | 1/250s @ f/11, ISO 160

Bu yaklaşım, yani tipik bir standart zum lensin aralığını karşılamak için dört prime kullanmak, fotoğrafın daha kaliteli ve daha net olmasını sağlayabilir diyor Páll. Kompozisyonla ilgili seçimler yapmak söz konusu olduğunda da beyniniz zamanla buna göre eğitilmiş oluyor.

"40 yıldır profesyonel bir fotoğrafçıyım ve her zaman prime lensleri kullandım. Tıpkı gözünüzde bir filtre varmış gibi her lensin neler sunduğunu ve nasıl kullanılacağını öğreniyorsunuz. 100mm lensin nasıl kadrajladığını tam olarak biliyorum ve bu daha iyi bir fotoğrafçı olmamı sağlıyor. O gün tek fotoğraf makinesi, tek lens ve tek bir amaçla çalışıyordum. Eminim o parkta çekim yaparken 24-105mm lensim olsaydı farklı görüntüler elde ederdim ve bu kadar seçici olmazdım."

izlanda'da alaca karanlıkta bir deniz feneri

© Páll Stefánsson | Sony α7R III + FE 100mm f/2.8 STF GM OSS | 1/250s @ f/10, ISO 200

Prime lensler genellikle zum lenslerdeki eş değer ayarlardan daha fazla netlik sağlar ve Páll için 100mm'de de aynı durum söz konusu.

"Bu lens hakkında Sony'nin en iyi lens tasarımcılarından biriyle ilk kez konuştuğumda, bunun serideki en iyi lenslerden biri olmasına rağmen genellikle gözden kaçtığını düşündüğünü söyledi ki ben de bu görüşe katılıyorum. Kalite açısından en iyi G Master lenslerden biri olan bu lensi deneyenlerin lense hayran olacağını düşünüyorum.

bakır pası kaplı bir kadın heykeli

© Páll Stefánsson | Sony α7C + FE 100mm f/2.8 STF GM OSS | 1/250s @ f/5.6, ISO 400

Ayrıca" diyerek devam ediyor Páll ve şunları söylüyor: "Bunun gibi Alpha lensler söz konusu olduğunda bunların 100MP veya daha yüksek çözünürlüğe sahip sensörler için tasarlandığını bilirsiniz. Diğer bazı sistemlerde fotoğraf makineleri, onları destekleyecek lensler olmadan piyasaya sürülüyor; öte yandan Sony G Master lenslere yatırım yaptığınızda bunun ömür boyu faydalanacağınız iyi bir yatırım olduğundan her zaman emin olabilirsiniz."

Páll, 100mm'nin optik kalitesinin büyük bir kısmını bu lensle elde edilen mükemmel bokehlerin oluşturduğunu düşünüyor. "Elbette, bokeh, birini güzel bulup bulmamanız gibi kişisel bir şey, ancak bu lensteki optik apodizasyon (APD) öğesi sayesinde harika bir yumuşaklık elde edilerek konuların arka plandan çok hoş bir şekilde ayrılması sağlanıyor ve lensin kendi doğal netliği daha da iyi hâle getiriliyor. Bu yönüyle FE 100mm f/2.8 STF GM OSS, modern bir lensten bekleyeceğiniz kontrasta sahip klasik bir lensi andırıyor."

arazide yürüyen izlandalı koyun çobanı

© Páll Stefánsson | Sony α7R III + FE 100mm f/2.8 STF GM OSS | 1/250s @ f/11, ISO 200

Páll, 100mm'yi harika bir çok yönlü tercih haline getiren başka bir alanın da netleme hızı ve aralığı olduğunu söylüyor. "Gövdede, lens içindeki hareketli öğelerle ayarları 0,85m - sonsuz ve 0,57m - 1m arasında değiştiren bir anahtar var. İkincisinde çok miktarda büyütme yapılabilir, böylece bu lensin nesne listesine yakın çekimleri ve detay çekimlerini ekleyebilirsiniz. Lensin muazzam bir çok yönlülüğü var bunu mükemmele yakın bir şekilde sunuyor."

Buna Optik Steady Shot da eklenince lensin çok yönlülük performansı daha da artıyor.

"Her fırsatta tripod kullanmaya çalışıyorum" diyor Páll ve ekliyor, "çünkü bu beni yavaşlatıyor ve daha doğru bir çerçeveleme yapmamı sağlıyor. Ancak bunun mümkün olmadığı ve görüntü sabitlemenin gerekli olduğu durumlarla da karşılaşıyorum. Örneğin, Aralık ayında dar açıyla gelen yumuşak güneş ışığında bu narin çiçeklerin fotoğrafını çekerken bir göletin içinde yarı ayakta duruyordum ve en ince ayrıntıları korumak için düşük bir ISO kullanıyordum, dolayısıyla deklanşör hızı düşüktü. İhtiyacım olduğunda lensin bana yardım etmeye hazır olduğunu bilmek güzel, ayrıca netlik konusunda da herhangi bir endişe duymuyorum."

güneş ışığının aydınlattığı çıplak çiçek gövdeleri

© Páll Stefánsson | Sony α7R III + FE 100mm f/2.8 STF GM OSS | 1/250s @ f/11, ISO 200

"Bütün bu optik kalitesine ve hızına ek olarak çok sağlam ve taşınabilir bir lens bu. Doğa yürüyüşlerinde benim için mükemmel. Geçen Ağustos ayında İzlanda'daki Fagradalsfjall Dağı'nda patlama oldu ve bu konunun fotoğraflarını çekmek için 100mm'yi seçtim. Lensin ağırlığı yalnızca 700 gram. Genellikle çok yaklaşmak gerekmeden çekim yapabilmek için daha uzun lensler kullanıyorum ama bu lens bana yeterince yaklaşma olanağı sunuyor ve o kadar hafif ki omuzlarımı üzmeden lav alanına ulaşmak için o dört saatlik tırmanışı rahatça yapabiliyorum."

fagradalsfjall dağı lav patlaması

© Páll Stefánsson | Sony α7C + FE 100mm f/2.8 STF GM OSS | 1/60s @ f/6.3, ISO 160

İnsan fotoğraflarından manzara ve yakın çekimlere kadar çok geniş bir yelpazede çalışmak isteyen fotoğrafçılar için FE 100mm f/2.8 STF GM OSS sahip olunabilecek en iyi lenslerden biri" diyerek sözlerini bitiriyor Páll. "Gerçekten bu lense dikkat çekmek istiyorum. Mükemmel bir alet bu, çünkü harika bir netliği var, hafif, hava koşullarına dayanıklı ve sizi daha iyi bir fotoğrafçı yapıyor. Ayrıca paranın satın alabileceği en güzel bokeh efektini sunuyor."
Páll Stefansson

Páll Stefansson | Iceland

"My photography, a little bit like the wind, depends on which direction it’s blowing. Most of all, I like challenges, even small ones"

İlgili haberler

α Universe bülteninizi almak için kaydolun

Tebrikler! α Universe bültenine başarıyla abone oldunuz

Lütfen geçerli bir e-posta adresi girin

Üzgünüz! Bir hata oluştu

Tebrikler! Başarıyla abone oldunuz