mor bir çiçeğin yakın plan çekimi

Küçük Mucizeler

Kyle van Bavel

Kapalı bir günde Kyle van Bavel’ın parlak, renkli çiçek fotoğraflarına baktığınızda yaz güneşinin bulutların arasından geri geldiğini hissediyorsunuz. Kyle, “Oluşturulma yöntemleri açısından basit fotoğraflar.” yorumunda bulunsa da bu durum fotoğraflarına yaşam veren yaratıcılık sürecinin önemini azaltmıyor. Öyle ki, Kyle’ı doğa fotoğrafçılığında yarattığı minyatür dünyaya götüren bu yolculuğun oldukça şaşırtıcı ve cesaret verici bir yönü de var.

bir bitkinin mor çiçekleri üzerinde dinlenen yusufçuk © Kyle van Bavel | Sony α7 III + FE 90mm f/2.8 Macro G OSS | 1/160s @ f/5.0, ISO 100

“Kişisel hikâyem ile fotoğrafçılığım arasında ilginç bir bağlantı var.” diyerek söze başlıyor Kyle. “Video oyunları oynayarak büyüdüm ve en sevdiğim oyunlardan biri de Sony PlayStation’daki LittleBigPlanet oyunuydu. Minyatür boyutlardaki ana karakterin dünyayı çoğu zaman zemin seviyesinde bir perspektiften deneyimlediği ve kullanıcılar tarafından oluşturulan içeriklerin ön plana çıktığı bir oyundu. Bu topluluğun bir üyesi olarak bir gün PlayStation Network’ten bir mesaj aldım. Oyunun bir sonraki sürümüne katkıda bulunmak isteyip istemediğimi soruyorlardı. Bir ay sonra kendimi İngiltere’de LittleBigPlanet 3 için bölüm tasarımı yaparken buldum.”

Oyuna katkıda bulunmaktan büyük keyif alsa da Kyle’ın ekrandan uzak zaman geçirmeye ihtiyacı vardı. Böylece bulduğu her fırsatta fotoğraf makinesini alıp bahçeleri ve parkları ziyaret etmeye başladı. “Açık alanların, çiçeklerin ve vahşi yaşamın cazibesine kapılmıştım.” diyerek anılarını hatırlayan Kyle şöyle devam ediyor: “Böylece normal bir lens kullanarak çekim yapmaya başladım ancak içimde her zaman daha ileri gitme arzusu vardı. En nihayetinde bu arzum beni bugün de kullandığım FE 90mm f/2.8 Macro G OSS lens ile buluşturdu. Şimdi düşününce iyi ki böyle de olmuş diyorum.”

bir bitkinin çiçekleri üzerinde dinlenen kelebek © Kyle van Bavel | Sony α7 III + FE 90mm f/2.8 Macro G OSS | 1/160s @ f/5.0, ISO 100

Kyle, resmî görünümlü portreleri andıran karelerini şöyle açıklıyor: “Fotoğrafını çektiğim çiçeği, mantarı veya böceği sahnenin geri kalanından ayrı bir şekilde konumlandırarak nesne, ön plan ve arka planın bütünüyle huzura kavuştuğu bir denge yaratmak istiyorum.” Fotoğrafçının hafif ve neşeli stili ise “sakin ve âdeta rüyadaymış gibi bir his uyandırma arzusuna” dayanıyor.

“Fark ettiğim şeylerden biri de karanlık olanlara kıyasla aydınlık arka planları daha fazla tercih ettiğimdi.” diyen Kyle şöyle devam ediyor: “Böylece kompozisyonlarımı daha parlak olacak şekilde değiştirmeye başladım. Makro fotoğrafçılık alanında çalışan birçok kişi arka planlara dikkat etmiyor, ancak bu son derece önemli bir konu. Geniş diyafram açıklığı ve yakın netleme mesafesi doğal olarak epey bir bulanıklık yaratsa da ışığa ve renge karar verirken seçici davranıp nesneyi mükemmel şekilde tamamlayan bir bütün oluşturabiliyorsunuz.”

arkasında bir ışık topu bulunan mor bir çiçek © Kyle van Bavel | Sony α7 IV + FE 90mm f/2.8 Macro G OSS | 1/160s @ f/2.8, ISO 400

Kyle, nesnesine karar verdiğinde en beğendiği kompozisyonu bulmak için bir süre etrafında dolanıyor. “Parlak bir arka plana sahip ve dikkat dağıtıcı unsurlar içermeyen bir görüntü arıyorum.” diyor ve ekliyor: “Arka planda parlak alanlar varsa bunlarla nesnenin netleme noktasını yerleştirebileceğim güzel ve yuvarlak bokeh topları da oluşturabiliyorum.”

“Ön plan da son derece önemli.” diyen fotoğrafçı bu yaklaşımını şöyle açıklıyor: “Yaprak veya taç yaprağı gibi unsurları nesneyle aramda kalacak şekilde konumlandırmaya çalışıyorum. Böylece çekmek istediğim kareyi çerçevelemiş oluyorlar. Fotoğraf makinesine yakın olduklarında aynı zamanda bulanık hale geliyorlar ve kare içindeki bulanıklığı dengeleyen güzel ve yumuşak bir uyum oluşturuyorlar. Öte yandan, en önemli nokta fotoğrafı çiçek ile aynı seviyeden çekmek. Yukarıdan bakarak çektiğinizde aynı etkiyi yaratamıyorsunuz. Fotoğrafın samimiyeti azalıyor ve manzaranın bulanıklaşması için gereken derinliği elde edemiyorsunuz.

çan şeklinde mor bir çiçek © Kyle van Bavel | Sony α7 III + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS II | 1/250s @ f/5.6, ISO 100

“Elde çekim yapıyorum veya fotoğraf makinemi yere yaslayıp ekranı eğerek kompozisyon oluşturuyorum.” diye devam ediyor Kyle ve ekliyor: “Bu nedenle, hem fotoğraf makinesinde hem de lenste bulunan SteadyShot teknolojisi inanılmaz derecede yararlı oluyor. Kompozisyonum üzerinde sürekli olarak küçük değişiklikler yapmayı sevdiğimden çekimlerim sırasında tripoda bağlı kalmak istemiyorum. Görüntü sabitleme özelliği sayesinde daha düşük deklanşör hızlarında bile güzel ve net ayrıntılar yakalayabiliyorum.”

“Kısa bir süre önce Alpha 7R V modeline geçtim ve bu sabitleme özelliği sayesinde fotoğraf makinesinin muazzam çözünürlüğünden en iyi şekilde faydalanabiliyorum.” diyen Kyle ayrıca şunları söylüyor: “Bunun basit bir nedeni var. Kimse 61 megapiksel çekim yaparken fotoğraf makinesinin sarsılmasını istemez. Ayrıca fotoğrafı kırpmak ve kompozisyonumu iyileştirmek istediğim zamanlarda büyük boyutlu dosyalar oldukça işime yarıyor, ki olağanüstü otomatik netleme özelliği de buna dayanıyor. Nesne tanıma özelliği kelebeklerin veya diğer böceklerin fotoğraflarını çekerken birçok yönden büyük avantaj sağlıyor. Fotoğraf makinesinin mesafesine bağlı olarak sürekli ayarlama yapması, netleme tam olarak olması gerektiği yerde kalırken karedeki küçük değişikliklere odaklanabilmemi de mümkün hale getiriyor.”

bir yaprağın üzerinde duran uğur böceği © Kyle van Bavel | Sony α7R V + FE 90mm f/2.8 Macro G OSS | 1/320s @ f/5.0, ISO 200

Sohbetimizin sonuna yaklaşırken, “90mm lens netlik açısından da inanılmaz bir performans gösteriyor.” yorumunda bulunan Kyle sözlerini şöyle tamamlıyor: “Bu lensle çalışmanın en güzel yanlarından biri de en önemsiz detayların bile mükemmel görünmesini sağlayabilmesi. En iyi fotoğraflarımın birçoğunu evime yakın bir yerde yürüyüş yaparken veya arka bahçemde çektim. Bu nedenle her zaman, makro lenslerin bu güzel küçük gezegenle gerçek bir bağ kurmanın yolu olduğunu söylerim.”

Öne çıkan ürünler

İlgili hikâyeler

α Universe bülteninizi almak için kaydolun

Tebrikler! α Universe bültenine başarıyla abone oldunuz

Lütfen geçerli bir e-posta adresi girin

Üzgünüz! Bir hata oluştu

Tebrikler! Başarıyla abone oldunuz