Çekim ipuçları > İnsanları Ön Plana Çıkararak Etkileyici Portreler Çekme

    Seviye: Başlangıç

    1. DERSİnsanları Ön Plana Çıkararak
    Etkileyici Portreler Çekme

    Odak uzaklığı: 180 mm / F değeri: 4,0 / Enstantane: 1/250 sn.

    Arka planı bulanıklaştırıp insanları ön plana çıkarırsanız net bir teması olan etkileyici fotoğraflar çekebilirsiniz.
    Bu fotoğraflara portre denir ve bu teknik doğum günleri veya düğünler gibi etkinliklerde çekilen hatıra fotoğrafları için kullanılabileceği gibi günlük enstantaneler için de kullanılabilir.
    Belirli bir amaca yönelik olmadan çekim yaptığımızda insanları genellikle kadrajın tamamını dolduracak şekilde ekleriz. Bu durum, kompozisyonun kimlik fotoğraflarındaki gibi sıkıcı olmasına yol açar.
    Bu bölümde, insanları ön plana çıkararak fotoğrafları daha etkileyici şekilde tamamlamak için bazı ipuçları öğretilecektir.
    Çekim yaparken fotoğraf makinesini A moduna alın ve diyafram açıklığını mümkün olduğunca açın.

    Telefoto çekim yapma

    Zum lens kullanıyorsanız konuya olabildiğince yaklaşın ve lensin telefoto tarafında (daha uzun odak uzaklıklarında) çekim yapın. Böylece, etraftaki istenmeyen nesneleri ortadan kaldırabilirsiniz ve arka planları daha fazla bulanıklaştırarak yalnızca insanları ön plana çıkarabilirsiniz.

    [1] Odak uzaklığı: 55 mm /
    F değeri: 1,8
    [2] Odak uzaklığı: 55 mm /
    F değeri: 1,8

    Yukarıdaki örnekte fotoğraf [2] konuya yaklaşılıp vücudun üst kısmına zum yapılarak çekilmiştir. Bu sayede, konunun ifadesi daha anlamlı bir şekilde öne çıkmaktadır. Kısa mesafeden çekim yapmak arka planın daha bulanık olmasını sağlarken kadının ifadesini ön plana çıkarmaktadır.
    Turistik alanlarda çekilen hatıra fotoğrafları için etraftaki manzarayı da kadraja dahil eden [1] numaradaki gibi fotoğraflar daha iyi olabilir. Ancak yalnızca bir kişinin öne çıkmasını istiyorsanız [2] numaralı fotoğraf daha etkileyici görünmektedir.

    Kompozisyonu planlama

    Kompozisyonu değiştirmek aynı konuyu çektiğinizde bile fotoğrafların atmosferinde büyük bir değişiklik ortaya çıkarır.
    Günlük çekimde genellikle fotoğrafın kompozisyonunu konu ortada olacak şekilde planlarız. Fakat portre çekerken kompozisyonunuz için "Üçte Bir Kuralı"nı kullanmayı deneyin.
    "Üçte Bir Kuralı"na uygun kompozisyonda kadraj 9 parçaya (3 yatay x 3 dikey) bölünür. Ana konu, kadrajı bölen çizgilerin kesişme noktalarına yerleştirilir. Portrelerde yüzün orta noktasını veya gözleri kesişim noktalarına getirin.
    "Üçte Bir Kuralı", iyi dengelenmiş fotoğrafların temelini oluşturur. Fotoğrafınızın kompozisyonuna karar veremiyorsanız "Üçte Bir Kuralı"nı kullanmayı deneyin. Bu kurala dikkat ederek rahatça mükemmel fotoğraflar çekebilirsiniz. α fotoğraf makinelerinde, fotoğraf makinesinin arkasındaki ekranda "Üçte Bir Kuralı" kılavuz çizgilerini görüntüleyen bir işlev bulunur. Çekim yaparken kompozisyonunuz için kılavuza ihtiyacınız varsa bu işlevi kullanın.

    Odak uzaklığı: 70 mm / F değeri: 4,0 / Enstantane: 1/250 sn.

    Yukarıdaki fotoğraf, yalnızca yüzün orta noktası kesişim çizgisi üzerine getirilerek oldukça etkileyici ve iyi dengelenmiş hale gelmiştir. Ayrıca, konunun baktığı yerde boşluk bırakılarak fotoğrafın anın atmosferini yansıtması da sağlanmaktadır.
    Temel prensip olarak portrelerin, yukarıdaki fotoğrafta olduğu gibi dikey yönde çekilmesi gerekir. Kişinin vücudu görüntünün uzun kenarlarıyla paralel hale getirildiğinde arka planlar kendiliğinden düzenli hale gelir. Böylece, kolayca daha sade ve net bir fotoğraf elde edebilirsiniz. Yatay yönde çekim yapmak ise arka planları dahil etmek istediğinizde iyi bir uygulamadır. Ancak yalnızca kişiyi ön plana çıkarmak istiyorsanız kesinlikle dikey yönde çekim tavsiye edilir.

    Arka ışığı kullanma

    Başka bir önemli nokta ise ışığın açısıdır. Özellikle kadın portrelerinde arka ışıkla çekim, cildin ve saçların fotoğrafa yumuşak bir şekilde yansıtılmasını sağlar. İstenen arka ışık için güneş ışığının güçlü olduğu gündüz saatlerinden kaçınıp güneş ışığının zayıfladığı akşam üzeri saatlerini veya mümkünse bulutlu günleri tercih edin. Güçlü güneş ışığında çekim yapmanız gerekiyorsa ağaçların altı gibi ışığı zayıflatacak yöntemler bulmayı deneyin.
    Diğer yandan, ön ışıkla çekim yaparsanız yüz üzerinde gölgeler oluşur ve güçlü ışık nedeniyle konunun ifadesi sert görünür. Işığın açısını kontrol edebiliyorsanız arka ışık oluşturmayı deneyin.
    Ancak arka ışıkla çekim yapıyorsanız konunun yüzü karanlık çıkabilir. Bu durumlarda, konunun yüzünü yeterince aydınlatmak için pozlama telafisi işlevini kullanarak pozlamayı ayarlayın. Arka planlar beyaza yakın olsa da bu durum, konunun etrafındaki yumuşak atmosferi geliştirir.

    Odak uzaklığı: 200 mm / F değeri: 4,0 / Enstantane: 1/400 sn.

    Bu kadın portresi arka ışıkla çekilmiştir. Konu, sol arka taraftan aydınlatılmaktadır. Konunun yüzünde istenmeyen gölgeler bulunmamaktadır ve saçından yansıyan ışık yumuşak ve canlı bir görünüm oluşturmaktadır.

    Sabit odak uzaklıklı lensleri deneme

    Arka planı daha fazla bulanıklaştırmak ve yalnızca kişiyi ön plana çıkarmak için sabit odak uzaklıklı lensler tavsiye edilir. Sabit odak uzaklıklı lensler fotoğraf makinesine fazla miktarda ışığın girmesini sağlayarak portrelerin yanı sıra düşük ışık koşullarında çekim yaparken de bulanıklığı azaltır.

    Odak uzaklığı: 35 mm / F değeri: 2 / Enstantane: 1/400 sn.

    Maksimum değeri olan F1,8 diyafram açıklığında bile olağanüstü görüntü kalitesi sunan, full frame fotoğraf makinelerine yönelik bu kompakt ve hafif 35 mm'lik prime lens, masa üstü fotoğrafçılıktan mükemmel dış mekan çekimlerine kadar her alanda kullanılabilecek çok yönlü bir seçenektir. Hızlı, hassas ve sessiz AF çalışması ile güvenilir AF takibi bu cihazı video ve fotoğraflar için uygun bir ürün haline getirir.

    Odak uzaklığı: 50 mm / F değeri: 2 / Enstantane: 1/250 sn.

    Geniş diyafram açıklığına sahip 50 mm bir prime lens, özenli full frame fotoğraf makinesi kullanıcıları için olmazsa olmazdır. Bu lens ise uygun fiyatlı ve muhteşem bir seçimdir. Yüksek görüntü kalitesi sunmayı amaçlayan son teknoloji optik tasarım ve büyük F1,8 maksimum diyafram açıklığı, büyüleyici arka plan bokeh efekti yaratabilir. APS-C formatlı E-mount gövdeler, yaklaşık 75 mm'lik eşdeğer odak uzaklığı ile eşit derecede yüksek kalite sağlar.

    Odak uzaklığı: 55 mm / F değeri: 2,8 / Enstantane: 1/640 sn.

    55 mm'lik odak uzaklığına ve büyük F1,8 maksimum diyafram açıklığına sahip bu standart prime lens, full frame E-mount gövdeler için etkileyici bir ZEISS Sonnar kontrastı ve çözünürlüğü sunar. Gerektiğinde konunuzu belirginleştirmek için mükemmel bir arka plan bokeh efekti de oluşturabilir. Büyük ve parlak maksimum diyafram açıklığı, düşük ışık koşullarında elle çekim yapabilmenizi ve bunu yaparken de olağanüstü keskinlik ve netlik elde edebilmenizi sağlar.

    Odak uzaklığı: 85 mm / F değeri: 1,8 / Enstantane: 1/1600 sn.

    İyi bir tasarıma sahip orta aralık telefoto prime lensin netliği ve yumuşak bokeh efekti portreler için eşsiz özelliklerdir. SEL85F18 modeli de öne çıkan bir tercihtir. Kolay taşınabilirlik için kompakt ve hafif bir tasarıma sahiptir. Ayrıca yüksek performanslı optikleri ve büyüleyici bir görüntü kalitesi sunan büyük bir F1,8 maksimum diyafram açıklığı vardır. Hem full frame hem de APS-C fotoğraf makinesi kullanıcıları için mükemmel bir ikinci lens seçeneğidir.