balıkçı harita üzerinde yelken rotasını çiziyor

Nasıl Çekim Yapıyorum | Denizde Çekilen Belgesel Tarzında Fotoğraflar

Olivier Jobard

Küçük bir balıkçı teknesinin içinde çekim yaparken istediğiniz kareyi yakalamak için fazla alanınız olmuyor. Denize açıldığınızda sonsuz zamanınız varmış gibi hissediyorsunuz ancak harekete geçmeniz gereken anlar aniden ortaya çıkıyor ve o anı yakalamak için Alpha 1'imle hazır olmam gerekiyor.

Balıkçı teknelerindeki çalışmam, Fransa Millî Kütüphanesi tarafından desteklenen 'Radiographie de la France' adlı daha kapsamlı bir projenin bir bölümünü oluşturuyor. Projeyi destekleyen bu kuruluş, günümüz Fransasının farklı yönlerini fotoğraflarıyla belgelemeleri için seçilmiş bir dizi belgesel fotoğrafçısına hibe veriyor.

balıkçı teknesinde avlanmış balıkları tasnif eden bir grup balıkçı © Olivier Jobard | Sony α1 + FE 35mm f/1.8 | 1/250s @ f/2.2, ISO 1000

Bir süredir balıkçılık eğitimi alan gençlerin fotoğraflarını çekiyorum. Bu insanların birçoğu Fransa'ya göçmen olarak gelmiş. Hükümet bu gençlerden bağımsızlıklarını kazanmalarını istiyor; dolayısıyla gençler çalışmaya hevesli ve yeni bir hayata başlamak için gereken enerji ve kararlılığa sahipler.

balıkçı sınıfta dersi dinliyor © Olivier Jobard | Sony α1 + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/320s @ f/1.8, ISO 320

Teknede hayat zor. Günde sekiz veya dokuz saat aralıksız çalışmaları gerekebiliyor, dolayısıyla belgesel tarzında mükemmel kareler yakalamak için bekleyip izlemem gerekiyor. Böylece fotoğraflanmaya değer bir şey olduğunda güvenilir Sony Alpha 1'im ve 35mm f/1.8 lensimle harekete geçip o özel anı belgelemeye hazır oluyorum. Fotoğrafı çektikten sonra hemen ortadan kayboluyorum çünkü balıkçıların çalışmak için alana ihtiyacı var, bu yüzden her zaman yer değiştirerek balıkçıları izleyip onları rahatsız etmeden çekim yapmaya hazır olmam gerekiyor.

Alpha 1'in 50 megapiksel sensörünün ürettiği büyük dosyaları seviyorum. Görüntülerde, filmli fotoğraf makineleriyle çektiğim fotoğraflardakine benzer düzeyde bir kalite var. Ayrıca bu görüntüler, diğer dijital fotoğraf makineleriyle çekilenlerden daha farklı bir karaktere sahip.

teknedeki halat tutucunun arkasından batan güneş © Olivier Jobard | Sony α1 + FE 35mm f/1.8 | 1/3200s @ f/2.8, ISO 250

Lensler söz konusu olduğunda çok basit bir çözümü tercih ediyorum. Teknede neredeyse her zaman FE 35mm f/1.8 lens kullanıyorum. Netliği harika, hafif ve hızlı bir lens bu. Teknenin içindeki o dar alanda çalışırken karede olmasını istediğim her şeyi yakalamak için 35mm lense ihtiyacım var. Ayrıca böyle ıslak ve nemli bir ortamda lens değiştirmek de istemiyorum. Bununla birlikte, Alpha 1 ile ilgili herhangi bir önlem almadım, sadece bazen tamamen ıslanmasını önlemek için makineyi kabanımla korudum ve her koşulda çekim yapmaya devam ettim.

gece iskelede duran balıkçı © Olivier Jobard | Sony α1 + FE 35mm f/1.8 | 1/15s @ f/1.8, ISO 2500

Karada, belgesel portre tarzında çekimler için 55mm f/1.8 lens kullanıyorum. Bu lensin harika bir netliği var ama aynı zamanda arka planda çok güzel bokeh üretiyor ve f/1.8 diyafram açıklığı düşük ışık koşullarında çekim yapmama yardımcı oluyor. Alpha 1'in hassasiyetini ISO 2500 değerine kadar çıkarmaktan korkmuyorum; balıkçılar ve kadınlar da gece çalıştığı için bu hassasiyete sık sık ihtiyaç duyuluyor.

teknede ranzasında yatan balıkçı © Olivier Jobard | Sony α1 + FE 35mm f/1.8 | 1/80s @ f/2.2, ISO 640

Uzun saatler boyunca çalışmak durumunda olan mürettebatın gün ortasında uyuması gayet normal, çünkü tamamen tükenmiş oluyorlar. Çabucak (beş dakikada) uykuya dalmaya alışmak zorundalar çünkü birkaç saat uyuma fırsatları var ve bu sürenin her dakikasını uykuda geçirmek istiyorlar.

güvertede çalışan balıkçı © Olivier Jobard | Sony α1 + FE 35mm f/1.8 | 1/250s @ f/3.5, ISO 250

Tekne gibi çok küçük bir alanda çalışırken fotoğrafını çektiğiniz insanlara saygı göstermelisiniz. Projemin konularından biri Demokratik Kongo Cumhuriyeti'nden gelmiş bir gençti. Deniz tutmasına yakalanmaktan utanıyordu ama yaşadığı bu durumu hoş bir şekilde göstermemi istedi çünkü üstesinden gelmeye çalıştığı şeylerden biriydi bu. Teknede bu tür şeyler olduğunda saklanacak yer yoktur.

alaca karanlıkta teknedeki balıkçı telefonuna bakıyor © Olivier Jobard | Sony α1 + FE 35mm f/1.8 | 1/30s @ f/1.8, ISO 2500

Sessiz modu ve vizör yerine kullandığım mafsallı ekranı sayesinde Alpha 1, fark edilmeden çekim yapmama yardımcı oluyor. Bu iki özellik sayesinde, fotoğraf çekerken dikkat çekmiyorum, böylece herkes sanki ben orada yokmuşum gibi çalışmaya devam ediyor.

teknede iki balıkçı avladıkları balıklara bakıyor © Olivier Jobard | Sony α1 + FE 35mm f/1.8 | 1/640s @ f/5.6, ISO 320

Otomatik netleme sayesinde fotoğrafların son derece net olacağından hiç kuşku duymuyorum. Sony fotoğraf makinelerindeki yeni nesil otomatik netleme özelliği harika. Bir kişiyi takip ettiğimde, makine o kişinin gözlerini veya yüzünü netliyor. Nereye giderse gitsin netliği kaybetmeyeceğimi biliyorum. Karede başka insanlar olsa bile, netleme kilitlendikten sonra makine istediğiniz kişileri netlemeye devam ediyor ve böylece endişe edilecekler listemdeki kalemlerden biri eksilmiş oluyor.

Projenin gidişatından çok memnunum. Islak koşullara rağmen Sony kitimin her şeyin üstesinden gelebileceğini ve çarpıcı görüntüler yakalayabileceğini biliyorum.

Öne çıkan ürünler

İlgili haberler

α Universe bülteninizi almak için kaydolun

Tebrikler! α Universe bültenine başarıyla abone oldunuz

Lütfen geçerli bir e-posta adresi girin

Üzgünüz! Bir hata oluştu

Tebrikler! Başarıyla abone oldunuz