büyük balina yüzeyin hemen altında yüzüyor

Batık Hazineler

Alexis Rosenfeld

Su altı fotoğrafçısı Alexis Rosenfeld, “Şu anda yaptığım her şey, bilinçlendirme süzgecinden geçiyor,” diyor. “İnsanları eğiten ve ilgilerini çeken şeyleri göstermek, okyanusların sağlığına ve esenliğine daha bağlı olmalarını sağlamak istiyorum.”
mercan kaplı bir kayanın yanında siyah-beyaz yılan balığı

© Alexis Rosenfeld | Sony α7R II + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/11, ISO 800

Bu bilinçlendirme ihtiyacı bizi Alexis’in son çalışmasına, UNESCO ile birlikte yürütülen “1 Ocean, The Anatomy” adlı projeye getiriyor; bu proje, Birleşmiş Milletler’in Decade of Ocean Sciences programına eşlik ediyor ve her ikisi de çevrenin korunmasını hedef alıyor. Alexis, “Bu programda UNESCO Oşinografi Komisyonu’na eşlik ediyorum ve fotoğraflarımı okyanusun korunması için bir çağrı olarak kullanıyorum,” diye açıklıyor, “fikir, deniz biliminin neden elzem olduğunu ve gezegenin korunmasıyla neden doğrudan bağlantılı olduğunu göstermek. Bunu anlamadan hiçbir şey yapamayız.”

yüzeyin hemen altındaki şeffaf spiral denizanası

© Alexis Rosenfeld | Sony α7R III + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/250s @ f/10, ISO 1600

Projenin merkezindeki temalardan biri, su altındaki manzaraları, görünmeyen tepeleri, batık volkanları ve derin hendekleri keşfetmek. Alexis, “Şimdiye kadar, denizin altındaki bu muhteşem manzaraları kaydetmek teknik açıdan çok karmaşıktı,” diye açıklıyor, “ama Sony Alpha fotoğraf makinelerimdeki gibi, hem yüksek çözünürlüklü hem de yüksek hassasiyetli sensörlerin çıkışı sayesinde çok düşük ışıkta, çok derinlerde çalışabiliyoruz ve geçmişte anlatamadığımız hikayeleri anlatabiliyoruz.”

parlak renkli mercan

© Alexis Rosenfeld | Sony α7R III + FE 12-24mm f/4 G | 1/100s @ f/14, ISO 800

“Derin su ışığı saklıyor,” diye devam ediyor, “ama ben üstün görüntü kalitesi elde edeceğimi bilerek genellikle 800 ve 1600 ISO ayarıyla çalışıyorum; Alpha ekipmanım olmasaydı çekemeyeceğim bir sürü fotoğraf var. Ne kadar derine inerseniz hassasiyet de o kadar önemli oluyor, özellikle de hareketi dondurmak için yüksek deklanşör hızlarına ihtiyacınız olduğunda; mesela derinlerde son derece hızlı hareket eden bu balina fotoğrafında olduğu gibi. 1/1250 sn kullanmam gerekti. Su altında oldukça etkileyici ve bu daha önce yapabildiğim bir şey değil.”

büyük balina yavaş yavaş yüzüyor

© Alexis Rosenfeld | Sony α7R III + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/1250s @ f/2.8, ISO 400

Yani Sony Alpha 7R II ve III fotoğraf makinelerini ve lenslerini su geçirmez muhafazalara koymak gibi teknik konuları bir kenara bırakırsak, Alexis su altı manzaralarını nasıl çekiyor? “Bu projede suyun altındaki bu alanların büyük ölçeğini aktarabilmek için geniş açılı çekimler yapıp görüntüleri birleştiriyorum,” diye açıklıyor. “Dolayısıyla önce çok sayıda ayrı fotoğraf çekiyorum, sonra da bunları bilgisayarda bir araya getiriyorum, bu da bu büyük görüntülere boyut ekliyor ve hayat veriyor.”

deniz tabanından yükselen baloncuklar

© Alexis Rosenfeld | Sony α7R II + FE 16-35mm f/4 ZA OSS | 1/320s @ f/14, ISO 800

Alexis, tıpkı normal manzaralarda olduğu gibi, ışığın çok önemli olduğunu ama su altında ışığı bazen fotoğrafçının sağlaması gerektiğini söylüyor. Bu zorunluluk, dizide şimdiye dek en beğendiği fotoğraflardan biri olan “Dumanlı Diyar” adlı fotoğrafta açıkça görülüyor. Sicilya sahilinde, 80 m’yi aşkın derinlikte çekilen bu fotoğraftaki yeri şöyle açıklıyor: “jeotermal etkinlik ve gaz fışkırması görülen, bu muhteşem volkanik bacaların oluştuğu bir yer. Bu fotoğraf, su altı muhafazasında kullanmayı en sevdiğim lenslerden biri olan FE 16-35mm f/2.8 GM ile çekildi; ışık ve netlemeyi bacalara odaklayarak iki flaşla çektim. Arka plandaki dalgıç ölçek sağlamanın yanı sıra elinde tuttuğu 10.000 lümenlik iki LED lamba sayesinde de sahneyi arkadan aydınlatıyor.”

fenerli dalgıç ışık tuttuğu 2 kayaya bakıyor

© Alexis Rosenfeld | Sony α7R II + FE 16-35mm f/4 ZA OSS | 1/100s @ f/8, ISO 1600

Diğer zamanlarda, Gorgonia mercanının yanından yüzerek geçen bu balık sürüsü fotoğrafında olduğu gibi, deniz tabanındaki yapıları balıklarla bir araya getirmeyi seviyor.

“Bunları aydınlatmanın tek yolu,” diye açıklıyor, “flaşlarımı mercanın altına saklamak ve ön planı aydınlatacak üçüncü bir flaş eklemekti. Bu fotoğraf, çok sabrederek çekilen bir fotoğraf ve yine okyanusun enginliğini göstermek için FE 16-35mm f/2.8 GM lensi kullandım. Bu lens yakından netlememi de sağlıyor,” diye devam ediyor. “Bu özellik su altında çok önemli: Lens ile nesne arasında ne kadar az su olursa fotoğraflar da o kadar net olur ve o kadar güçlü renkler elde edilir.”
parlak renkli mercanların arkasında yüzen balık

© Alexis Rosenfeld | Sony α7R II + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/250s @ f/18, ISO 800

Su altında netleme yapmak da zor olabiliyor ama özellikle de geçip giden rastlantılarla karşılaşıldığında, netlemenin doğru olması gerekiyor. Neyse ki Alexis’in Alpha gövdeleri bu işi hakkıyla yapıyor. “Manzaralarda daha fazla vaktiniz oluyor ama bu pilot balina fotoğrafı gibi çekimlerde çok hızlı hareket ediyorlar, bana doğru gelip tekrar uzaklaşıyorlar, hiç sabit durmuyorlar. Burada Kesintisiz AF ile çekim yaptım ve fotoğraf makinesinin Esnek Spot modunun nesneye kilitleneceğine güvendim. Harika iş çıkarıyor, onca suyun içinde bile tam netlik sağlıyor.”

yukarıdan görünen balina grubu

© Alexis Rosenfeld | Sony α7R III + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/160s @ f/13, ISO 400

UNESCO “1 Ocean, the anatomy” projesi on yıl devam edeceği için, Alexis’in keşifleri biteceğe benzemiyor. “Yakında Fransız Polinezyası’nda Akdeniz’in güneyindeki Alboran Denizi’nde çalışacağız, deniz dağı ve volkan temasına devam edeceğiz,” diyor. “Her seferinde inanılmaz rastlantılarla karşılaşıyoruz ve beni en çok heyecanlandıran da ne olacağını önceden bilememek. Bilinmezleri araştırırken her yolculuk eşsiz oluyor ama Alpha ekipmanlarımın her zaman zoru başaracağını biliyorum.”

Öne çıkan ürünler

Alexis Rosenfeld

Alexis Rosenfeld | France

Yüzeyin altında başka bir dünya var ve o da benim dünyam. Orada her şey masal gibi, nefes kesici.

İlgili haberler

α Universe bülteninizi almak için kaydolun

Tebrikler! α Universe bültenine başarıyla abone oldunuz

Lütfen geçerli bir e-posta adresi girin

Üzgünüz! Bir hata oluştu

Tebrikler! Başarıyla abone oldunuz