nehirde altın rengi yapraklar

Akışınızı Bulmak

İlhan Eroğlu

Dünya dört bir yanında nehirler, haliçler ve körfezler yeryüzünü şekillendirir ve sularıyla dünyaya hayat verir. Bunlar tarım, seyahat ve ticaret faaliyetlerini mümkün kılar. Hem bizim hem hikayemizin bir parçasıdırlar. Gezi ve manzara fotoğrafçısı İlhan Eroğlu, “Nehirlerden her zaman etkilenmişimdir ve bu yüzden kariyerimin başından beri nehirleri çekmeyi çok seviyorum,” diyor.

bir tepenin üzerinden aşağıdaki nehre bakan kadın

© İlhan Eroğlu | Sony α7R II + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/80s @ f/11, ISO 200

“Nehirler gerçekten fotoğrafçıların oyun alanı çünkü kompozisyona sağladığı faydaların yanı sıra nehir suları da çok sayıda fotoğraf fırsatı sunuyor. Manzara fotoğrafları çekmeyi seviyorsanız makinenizi elinizden bir an bile bırakamıyorsunuz!” diyor İlhan gülümseyerek.

Dünyayı dolaşmış ve en çarpıcı köşelerden bazılarını fotoğraflamış biri olarak İlhan, nehirlerin kareye getirdiği sade dengeyi çok önemli buluyor: “Bir nehir derinlik verebilir ve hemen hemen her fotoğrafın kompozisyonunu zenginleştirebilir. Tarihî bir kasabadan ya da bir bölgeden geçerken, kıvrımları ya dikkatleri insan eseri yapılara ya da daha ötedeki dağlara ya da denize çeker.”

nehir kıyısından dağa bakan kadın

© İlhan Eroğlu | Sony α1 + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/8.0, ISO 400

“Pozlama açısından, nehir fotoğraflarımın %80’inde daha yavaş deklanşör hızları kullanmayı tercih ettiğimi söyleyebilirim. Mesele en uzun pozlamalara ulaşmak değil, nehrin akışına uygun zamanlamayı bulmak. Çok düşük bir hız kullanırsanız tüm hareket ve enerji duygunuzu kaybedersiniz, bu yüzden doğru hissettirene kadar farklı ayarlarda denemeler yapıyorum,” diyor İlhan.

“Örneğin, Çek Cumhuriyeti’nde güvenilir yol arkadaşım Sony Alpha 7R II ile çektiğim bu fotoğrafta su neredeyse tamamen durgundu, bu yüzden yüzeyindeki yansımaları bulanıklaştırmak için tek ihtiyacım olan şey 1/60 saniyelik bir hızdı. Sonbaharın renkleriyle sarmalanmış bu mekanın huzurunu aktarabilmek istedim, bu yüzden sudan keskinliği çıkarmak işe yaradı. 1/250 sn veya 1/500 sn gibi daha yüksek hızlarda görüntü çok net olur ve aynı sakinleştirici etkiye sahip olmaz.”

sonbaharda durgun nehirde bir ağacın yansıması

© İlhan Eroğlu | Sony α7R II + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/60s @ f/8.0, ISO 100

“Deklanşör hızlarının daha da düşürülmesi gerektiğinde, Nötr Yoğunluk filtreleri kullanıyorum ve çoğunlukla ışığı sırasıyla iki ve dört durak kesen ND0.6 veya ND1.2 güçlerini tercih ediyorum ama bu, çektiğim ışığın yoğunluğuna ve deklanşör hızının ne kadar düşmesini istediğime bağlı. Polarize filtreler de sudaki yansımaları gidermede çok faydalı olabilir ancak bu elbette yansımaya önem verip vermediğinize bağlı!”

Işık da hayatî öneme sahip ve sahneye hayat veriyor. “Gün doğumu, gün batımı ve alaca karanlık saatleri nehirleri çekmek için tercih ettiğim zamanlar ve nehirlerde her zaman doğal ışığı yapay ışığa tercih etsem de yapay ışık da harika görünebiliyor. Bu fotoğraf Fransa’nın Annecy bölgesinde gün doğmadan önce çekildi. Dört saniyelik deklanşör hızıyla düzeltilen nehirdeki yansıma, tarihî şehre mistik bir hava katıyor,” diyor İlhan.

şafak vakti köprünün üzerinde yumuşak puslu ışık

© İlhan Eroğlu | Sony α7R IV + FE 24-70mm f/2.8 GM | 4s @ f/11, ISO 100

Fotoğrafladığı sahnelere hayat veren Sony Alpha 7R IV’ün çözünürlüğünü ve keskinliğini öven İlhan, “Alpha 7R IV’ün 60Mp çözünürlüğü muhteşem,” diyor ve sözlerine şöyle devam ediyor: “Bazı düşük çözünürlüklü fotoğraf makinelerinde yaptığım gibi, sensörün önündeki optik düşük geçişli filtreyi de çıkardığımda, bulmak ve kadrajlamak için çok çalıştığım sahnelerdeki tüm zengin ayrıntıları kaydedebiliyorum. Ayrıca bundan en iyi şekilde yararlanmak için genellikle netleme istiflemeyi kullanıyorum. Prag’da yaptığım çekimde, f/11 ve ISO 100’de 1/60 sn’lik bir pozlama kullandım, birkaç kareye yakından uzağa netleme yaptım ve bunları düzenleme sırasında birleştirdim. Lensin önündekilerden uzaktaki binalara kadar mükemmel netlik elde edebildim.”

nehirde altın rengi yapraklar

© İlhan Eroğlu | Sony α7R III + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/60s @ f/11, ISO 100

Sony Alpha 7R IV’ün sunduğu üstün detaylardan ve netlikten yararlanan İlhan, nehir kıyısında kompozisyonunu oluştururken güçlü ve sağlam bir tripod kullanmayı da ihmal etmiyor. “Alpha fotoğraf makineleri ve lensler olağanüstü hafif olsa da yüksek kaliteli bir tripod kullanmayı seviyorum. Bazen mükemmel çekim için suya girmem gerekiyor, bu yüzden uzun çizmeler de çok işime yarıyor!” diyor İlhan.

Lenslerinde iki ana optiği var: FE 12-24mm f/2.8 GM ve FE 24-70mm f/2.8 GM. İlhan, “Ön plana çok fazla vurgu yapmak istemiyorsam çok yönlü bir manzara lensi olan 24-70mm’yi kullanıyorum,” diyor, “ama sahnem güçlü bir ön plana sahipse 12-24mm ultra geniş açıyı tercih ederim. Geniş görüş alanı ve yakın netlemesi, makineye yakın ayrıntıları vurgulamamı sağlıyor. Bunu Provence’ta nehir kıyısındaki çiçekleri çektiğim fotoğrafta görebilirsiniz.”

nehrin önünde rengarenk çiçekler

© İlhan Eroğlu | Sony α7R III + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/200s @ f/18, ISO 100

İleriye baktığında, İlhan nehirlere olan tutkusunun onu bir sonraki adımda nereye götüreceğini düşünüyor?

“Sony fotoğraf makinemle İzlanda’daki Fjaðrárgljúfur Kanyonu’ndaki nehri fotoğraflamayı çok isterim,” diyerek sözlerini noktalıyor. “Bir doğa harikası. Kanyon tarafından sarılan nehrin akışı sürekli değişiyor, bu da onu adeta bambaşka bir dünya haline getiriyor. Ama bundan sonra nerede çekim yaparsam yapayım, Alpha ekipmanım kesinlikle benimle olacak.”

Öne çıkan ürünler

İlhan Eroğlu

İlhan Eroğlu | Turkey

“Dünya benim için koca bir tuval. Gittiğim her ülkede fotoğraf çekerek kendi resimlerimi yapıyorum”

İlgili haberler

α Universe bülteninizi almak için kaydolun

Tebrikler! α Universe bültenine başarıyla abone oldunuz

Lütfen geçerli bir e-posta adresi girin

Üzgünüz! Bir hata oluştu

Tebrikler! Başarıyla abone oldunuz