new york metrosunda ayakta duran bir grup insan

Metro Üçlemesi

Natan Dvir

New York şehrinin 472 istasyondan oluşan, yaklaşık 700 mil ray uzunluğuna metro sistemi, durmadan gelişen ve gerçek zamanlı olarak ilerleyen bir hikaye oluşturur. Her gün 24 saat çalışan trenler yeni fırsatlara kapılar açan bir kaos yaratır. Bu daimi akış ve devinim içindeki belirleyici anları keşfetme umuduyla işe koyulan bir fotoğrafçının neye sahip olması gerekir? Natan Dvir, bu soruya verilebilecek en iyi yanıtın “adanmışlık” olduğunu söylüyor.

kalabalığın içinde trenin gelmesini bekleyen mavi tişörtlü adam

© Natan Dvir | Sony α1 + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/4.5, ISO 3200

Natan yanıtını şöyle açıklıyor: “Bu peronlardaki gelen ve giden trenleri bir sahne boyunca ilerleyen bir tiyatro perdesi gibi düşünebilirsiniz. Her bir trenin geçişi yeni bir perdenin habercisidir. Yeni insanları ve yeni jestleri de beraberinde getirir. Dolayısıyla, ne zaman bakarsanız bakın çok sayıda şey görebilirsiniz.”

Natan, “Her zaman mükemmele ulaşmak isterim” diyor ve ekliyor: “Yıllar önce oldukça benzer bir fotoğraf serisi çekerek iç güdülerimi geliştirmiş olmam New York Magazine için çekim yaptığım bu projede bana oldukça yardımcı oldu. Dergi, insanların artık metroda güvende hissetmemesine ilişkin bir araştırma yürütüyordu. Kişisel merakım doğrultusunda, yalnızlık ve soyutlanma kavramlarına ve seyahat eden kişilerin, ‘mekan olarak kabul edilmeyen’ bu sade ve bir nevi anonim yerlerdeki davranışlarına da bakmak istedim.”

Natan, 2014 ve 2017 yılları arasında yaptığı çekimlerden oluşan orijinal projesine oldukça benzer bir şekilde, bu çalışmasında da tekrarlayan bir motif kullanarak peronun tam karşısından çekim yaptı ve Metronun mimari yapısındaki sütunları sahnelerini üç parçaya bölmek için kullandı. “Kırpılıp panoramik hale getirildiğinde hem eski bir film şeridi gibi görünmesi hem de Orta Çağ’ın dini üç parçalı resimlerini hatırlatması nedeniyle uzun bir süredir ilgimi çeken bir görüntüydü.”

new york metro peronu boyunca bir bisikleti iten adam

© Natan Dvir | Sony α1 + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/100s @ f/4.5, ISO 4000

Metro istasyonlarında titizlikle yaptığı keşif çalışmaları yoluyla ve tesadüfi bir şekilde mimari yapının tekrar ettiğini fark etmesi sayesinde stiline tutarlı bir şekilde bağlı kalmayı başaran Natan için fotoğraf çekimleri oldukça zorlayıcı bir süreç oldu. “Kompozisyonlarımın çok boyutlu olması nedeniyle her fotoğraf çektiğimde üç ayrı biçimde düşünmem gerekiyordu. Sony Alpha 1’imin full-frame biçimini kırparak üç kare içeren bir panoramik görünüme çevirdim. Ayrıca, bir kareye bakarken aynı anda diğer karelerde ne olduğunun da farkında olmam gerekiyordu.”

Natan; Manhattan, Queens, Bronx ve Brooklyn gibi konumlarda 30 metro istasyonunda çekim yaptığı projeyi bir haftada tamamladı. İşe gitme koşuşturmacasının yaşandığı sabahın erken saatlerinden gece yarısına kadar çeşitli koşullarda fotoğraflar çekmeye dikkat eden Natan binlerce görüntü yakaladı.

new york metrosunda tren bekleyen tekerlekli sandalyeli kişi

© Natan Dvir | Sony α1 + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/6.3, ISO 4000

Peronlarda çalışırken tek bir noktaya bağlı kalmadığını belirten Natan bu tercihini şöyle açıklıyor: “Çünkü her birkaç adımda bir sütunlar yeni bir çerçeve grubu oluşturuyordu ve insanların yerleşimi de değişiyordu. Sonuç olarak, üç parçalı fotoğraf içinde de farklı bir ilişki oluşuyordu. Çekim yaparken aktif olmanız ve iyi bir gözlemci gibi hareket etmeniz gerekir ancak bazen kare içinde olup biteni fark etmezsiniz bile. Bu nedenle, en harika insan hareketlerini yalnızca düzenleme aşamasında görürsünüz.”

Birçok sokak fotoğrafçılığı türüne göre çok daha gözleme dayalı, resmi ve mesafeli bir fotoğrafçılık alanında çalışsa da Natan’ın yine de hızlı çalışması ve büyük baskılar için kullanılabilecek keskin ve ayrıntılı görüntüler elde ettiğinden emin olması gerekiyordu. Dolayısıyla, doğal olarak Sony Alpha 1’i tercih etti. “Neredeyse anı projeyi DSLR kamerayla çekmiş biri olarak, aynasız Sony fotoğraf makinelerimin mükemmelliğine kefil olabilirim,” diyen Natan ekliyor: “İstasyonların loş ortamında elde çekim yapıyordum ve herhangi bir bulanıklık olmasın istiyordum. Sonuç olarak, hareketsiz kişileri çekmeye odaklandım ancak yine de yaklaşık 1/80 saniye ile 1/125 saniye arasında deklanşör hızları kullanmam gerekti. Bu nedenle, yüksek ISO değerlerinde çalışmak zorundaydım.

Alpha 1 yüksek ISO değerleriyle çalışırken harika performans veriyor. Ayrıca, renk parazitleriyle ilgili sorun yaşamadan arkadaki gölgelerin detaylarını yakalayabildiğimi fark ettim. Genellikle ISO 2500’e yakın değerlerde çekim yapıyordum ancak ISO 4000 kullanmak zorunda kaldığımda da kayda değer bir zorluk yaşamadım. Eski DSLR kameramla çekim yaparken, özellikle 150x50 cm boyutlarında bir şey yazdırdığımda, çektiğim görüntülerden emin olamıyordum. Bu durumlarda ayrıntıların kaybolması veya parazitin artması size pahalıya mal olabiliyor.”
neredeyse tek edilmiş gibi görünen new york metro peronu

© Natan Dvir | Sony α1 + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/80s @ f/5.0, ISO 3200

Alpha 1’in küçük ve hafif yapısı sayesinde sokakta yapılan çalışmaların hareketli ortamına uygun bir fotoğraf makinesi olmasına ek olarak, Natan, üç parçalı biçimi oluşturan sütunların tamamen dikey olmasını sağlamak üzere makinenin elektronik vizöründeki kılavuzlardan da yararlandı. “Bu fotoğrafların hiç biri sonradan düzleştirilmedi, hepsi nasıl çekildiyse o şekilde ve etik açıdan bakıldığında bunun oldukça önemli olduğunu düşünüyorum. EVF, görüntüye son halini verirken de oldukça doğru bildirimlerde bulunuyor. Böylece, metro peronu gibi düşük ve yapay ışık koşullarında bile neyi pozlandırdığınızı anında söyleyebiliyorsunuz.”

Son olarak, çok sayıda fotoğraf çektiğini göz önünde bulundurduğumuzda, Natan bu fotoğraflardan bir kısmını eleyerek dergide ve web sitesinde kullanacağı fotoğrafları nasıl seçti? “En iyi fotoğrafı seçerken yol gösterici ilkeniz, görüntünün size bir şey hissettirmesi olmalıdır. İlginizi bu fotoğraflara yöneltmelisiniz. Bu fotoğraflar sizi cezbederler ve oluşturmak istediğiniz diyalogları başlatırlar.”

Öne çıkan ürünler

Natan Dvir

Natan Dvir | Israel

"Fotoğrafçılık benim mesleğim değil, kimliğim"

İlgili haberler

α Universe bülteninizi almak için kaydolun

Tebrikler! α Universe bültenine başarıyla abone oldunuz

Lütfen geçerli bir e-posta adresi girin

Üzgünüz! Bir hata oluştu

Tebrikler! Başarıyla abone oldunuz