yay ve ok tutan bir adam

Orman için Savaşmak

Alessandro Grassani

Elinde Sony Alpha 7R III ile Kenya’nın Mau Ormanı’nın derinliklerinde duran belgesel fotoğrafçısı Alessandro Grassani, Babu Maua’nın portresini çekmek üzere. Geleneksel kıyafetleriyle ve ormanın en uzak ve en kutsal yerinde fotoğraflanan Ogiek Kabilesi’nden 76 yaşındaki bu adam, orman ruhları şerefine bir ayin yapıyor. Ayinin yöre halkına güzel, yağmurlu bir mevsim ve iyi bir hasat bahşedeceğini umuyorlar. Bu, çok gerçek zorlukların karşısında yapılan sembolik bir hareket.

sığ bir nehirde elinde sopa tutan bir adam

© Alessandro Grassani | Sony α7R III + FE 24-70mm f/4 ZA OSS | 1/200s @ f/6.3, ISO 400

Portrenin hedefi, İtalya’daki kâr amacı gütmeyen bir kuruluş tarafından desteklenen “İklim Değişikliğinin Kahramanları” adlı bir takvim ve Alessandro’ya göre bunlar merak uyandıran bir hikayenin sadece görünen kısmı. Birlikte geçirdikleri zaman boyunca yaşadıklarını şöyle açıklıyor: “Babu Maua, bana ormanın Ogiek halkı için ne kadar önemli olduğunu anlattı. Burası onların evi, yaşadıkları yer ve onlara sadece yiyecek ve av hayvanları sağlamakla kalmıyor, aynı zamanda tıbbi bitkiler açısından da en önemli kaynakları.”

nehir kenarında elinde bidonlarla duran bir kadın

© Alessandro Grassani | Sony α7R III + FE 24-70mm f/4 ZA OSS | 1/200s @ f/8.0, ISO 200

Ogiek’lerin evi olan orman, ağaçların yok edilmesi ile çevresel olarak sürdürülebilir koruma arasında bıçak sırtı bir dengede duruyor. Doğu Afrika’nın en büyük dağ ormanı olan bu bölge, hayatı nehirlerinden gelen suya bağlı olan yaklaşık 130 milyon kişiyle, Kenya’nın en önemli su rezervuarı. Ama bugün, odun üretmek ve yabancı çok uluslu şirketlere tarım arazisi yaratmak için acımasızca katledilen orman, asıl boyutunun ancak çeyreğini kaplıyor. Kâr amacı gütmeyen kuruluş Mani Tese ve Milano Üniversitesi, bununla mücadele etmek için, sürdürülebilir projelerle Ogiek halkının haklarına destek oluyor ve onları ağaçların yok edilmesine karşı verilen mücadeleye dahil ediyor; aynı zamanda atalarından kalan toprakların sahipleri ve yöneticileri olarak saygı görmeleri için kamuoyunu harekete geçiriyor.

nehir kenarında kurumuş ağaçlar

© Alessandro Grassani | Sony α7R III + FE 24-70mm f/4 ZA OSS | 1/500s @ f/10, ISO 200

Üç hafta boyunca Alessandro, portre görevinin yanı sıra Mau Ormanı’nın kalbinde verilen bu mücadeleyi belgeleme görevini de üstlenmiş. “Bence fotoğraf makinesiyle bir hikaye anlatmak asla gerçeği fazla açık göstermeden neler olduğunu ortaya çıkarmaktır,” diye açıklıyor. “Bence bir fotoğraf, belgesel alanında olsa bile, çok fazla ders vermeye çalışmamalı yoksa kişiliğini kaybedebilir. Anlamı derinleştirmek için fotoğrafa bakanın ilgisini çekmek ve kışkırtmak esastır, böylece daha fazlasını görmek ve fikre dahil olmak isterler.” Bu fotoğrafları, fotoğrafladığı kişilerin hikayeleri ve beyanlarıyla tamamlayan Alessandro’nun yaklaşımı, eksiksiz ve eşsiz olan, merak uyandıran bir anlatım sunuyor.

bir grup adam ağaç gövdelerini kamyona yüklüyor

© Alessandro Grassani | Sony α7R III + FE 24-70mm f/4 ZA OSS | 1/400s @ f/7.1, ISO 400

Sony Alpha 7R III’üyle birlikte tek bir lens kullanmış: FE 24-70mm f/4 ZA OSS. Projeye daha iyi bir estetik denge kazandırmak için görünümünü standart hale getirmiş, “ama daha da önemlisi,” diyor, “bu lens, sizi fotoğrafladığınız kişilere iyice yaklaşmaya zorluyor. Sizi daha insani bir deneyime ve iletişime zorluyor, bu yüzden fotoğrafçıyla nesne arasında güven olmalı ve bunu da fotoğrafların son hallerinde görebiliyorsunuz.

Karanlık odada oturan 2 kadın

© Alessandro Grassani | Sony α7R III + FE 24-70mm f/4 ZA OSS | 1/160s @ f/4.0, ISO 1600

Buna ek olarak Alpha 7R III’ünün “bu tip aşırı ışık koşullarında AF ışığını kullanmaya gerek kalmadan nesnelere kilitlenebilmesi çok önemliydi. O anların samimiyetini ve fotoğraflarımda yaratacağı etkiyi bozma riskini göze alamazdım,” diye açıklıyor. “Alpha 7R III’ün tamamen sessiz çekim yapabilmesi de buna eklenince, fotoğraflanmaya alışık olmayan insanlara müdahale etmeden, o atmosferi koruyup kaydedebildim. Eğilen LCD gibi özellikler de fotoğraflarıma derinlik katmamı ve perspektiflerini değiştirmemi sağladı.”

ekinleri sulayan bir adam

© Alessandro Grassani | Sony α7R III + FE 24-70mm f/4 ZA OSS | 1/100s @ f/7.1, ISO 400

Tropikal bir ortamda haftalarca yaşayıp durmadan çalışan Alessandro, Alpha 7R III’ünün hava koşullarına karşı etkileyici dayanıklılığından ve uzun ömürlü pillerinden de destek almış. “Ormandaki yerlerin deniz seviyesine göre yüksekliği 3000 m’den fazlaydı,” diye anımsıyor, “ve yoğun bir nem, kesintisiz sağanak yağış vardı, geceleri çadırda pilleri şarj etmek de mümkün değildi. Sadece dört pille dolaştım ve her biri bana bir-iki gün yetti, yani iki şarj arasında bir hafta çalışmaya devam edebildim; bu da böyle projelerde elzem bir şey.”

silahla ormanın içinde yürüyen bir adam

© Alessandro Grassani | Sony α7R III + FE 24-70mm f/4 ZA OSS | 1/320s @ f/8.0, ISO 200

Ogiek’in ağaçların yok edilmesine karşı verdiği mücadelenin yanı sıra Kenya Orman Müdürlüğü’nün çabalarına da şahitlik eden Alessandro’nun süregelen hikayenin bir parçası olarak başarısızlıkları da kaydetmesi kaçınılmazdı. Dumanı ve alevleri kilometrelerce öteden görüp vardıklarında, geriye yanmış topraktan başka bir şey kalmamış orman bölgeleri bulan ve kendilerinden çok daha büyük, görünmez bir düşmana karşı savaş verip genellikle de çok geç kalan askerlerin öfkesini bazı fotoğraflar mükemmel bir şekilde yansıtıyor.

Ama fotoğraflarda umut da var. Alessandro, “Fotoğrafçılık, her zaman bilinçlendirmede güçlü bir araç olmuştur,” diyerek sözlerini noktalıyor, “ve tarihe baktığımızda, belgesel fotoğrafçıları her zaman fotoğrafları sayesinde önce kamuoyunda, sonra siyasi makamlarda duyarlılık yaratıp reforma ve değişikliğe iten bir baskı kurabilmiştir. Fotoğraf makinemi elime aldığımda, internet ve sosyal medya çağında bile bu geleneği ve bu idealleri devam ettirdiğimi bilmek beni çok mutlu ediyor. Fotoğrafçılık, beni fotoğraflarımın bir fark yaratacağını umduğum Mau Ormanı gibi yerlere götürüyor.”

Öne çıkan ürünler

Alessandro Grassani

Alessandro Grassani | Italy

“Kişisel amacım şu: güzellik ve gerçek arasındaki mükemmel kombinasyonu bulmak için yapılan, sanat dediğimiz bu sürekli arayışta kendi tanıklığımı bırakmak.”

İlgili haberler

α Universe bülteninizi almak için kaydolun

Tebrikler! α Universe bültenine başarıyla abone oldunuz

Lütfen geçerli bir e-posta adresi girin

Üzgünüz! Bir hata oluştu

Tebrikler! Başarıyla abone oldunuz