Çekim ipuçları > Sonbahar Yapraklarının Fotoğrafını Çekme

    Seviye: Başlangıç

    16. DERSSonbahar Yapraklarının Fotoğrafını Çekme

    Odak uzaklığı: 85 mm (35 mm eşdeğeri), f değeri: 3,2, Perde hızı: 1/800 saniye.

    Kırmızı ve sarıya bürünmüş ağaçların güzelliğini fotoğraflamak için birkaç çekim tekniği denemeye ne dersiniz? Sonbahar yapraklarının fotoğrafını çekerken fotoğraf makinesini A moduna getirerek diyafram açıklığını özelleştirin. Genel olarak sahnenin tamamını netlemek istediğinizde diyafram açıklığını azaltın, bir yaprak veya dalı ön plana çıkarmak ve yakın çekim yapmak istediğinizdeyse diyafram açıklığını olabildiğince açın.

    Işığın Yönüne Dikkat Edin

    Fotoğraf makinesini ayarlamadan önce ışıktan nasıl yararlanacağımıza bakalım. Sonbahar yaprakları çekiminde ortaya çıkan görüntü; ışığın yönüne, günün vaktine ve hava durumuna göre büyük oranda değişir.
    Güneşli bir günde ışığın yönü genel olarak ön ışık, yan ışık ve arka ışık şeklinde sınıflandırılabilir.

    Ön ışık

    Ön ışık, nesneye fotoğraf makinesine göre ön kısımdan vurur. Ön ışığı kullanarak sahneyi gördüğünüz kadar doğal görünen renkli görüntüler çekebilirsiniz. Ancak gölge olmadığından ışık, derinliği olmayan sıradan bir görüntü ortaya çıkarır.

    Ön ışıkla çekim.
    Odak uzaklığı: 35 mm, f değeri: 10,0, Perde hızı: 1/50 saniye.

    Yan ışık

    Yan ışık nesneye yandan vurur. Yan ışıkla çekim, manzaraya derinlik katan ağaçlardaki gölgeleri ortaya çıkarır. Alaca karanlıkta çekim yapıyorsanız yan ışığı kullanarak fotoğraf çekmeyi deneyin.

    Yan ışıkla çekim.
    Odak uzaklığı: 200 mm, f değeri: 8,0, Perde hızı: 1/60 saniye.

    Arka ışık

    Arka ışık nesneye arkadan vurur. Arka ışık yaprakların arasından süzüldüğünde yaprakların yarı şeffaflığını ve zengin renklerini ortaya çıkararak fotoğraflarda ışık saçıyormuş gibi görünmelerini sağlar. Arkadan aydınlatılan bir nesnenin koyu bir arka planla oluşturduğu kontrast, duyguları açığa vurduğundan arka ışığı etkili bir şekilde kullanın.
    Arka ışığı kullanırken güneş ışığı lense doğrudan girerse görüntü kontrastı ve doygunluk azalabilir. Böyle bir durum olursa fotoğraf makinesinin açısını güneş ışığına veya yapraklara göre ayarlayarak güneş ışığının lense doğrudan girmesini engelleyin. Aynı zamanda güçlü ışık lense doğru yönlendiğinde nesneler koyulaşır. Nesneler koyu görünüyor veya beklediğiniz kadar canlı görünmüyorsa pozlama telafisini + yönde artırarak çıplak gözle gördüğünüzle aynı parlaklığı elde edin.

    Arka ışıkla çekim.
    Odak uzaklığı: 11 mm, f değeri: 14,0, Perde hızı: 1/30 saniye.

    Arka ışığın lense doğrudan girmesi

    Fotoğraf makinesinin güneşe göre konumunu göz önünde bulundurarak farklı ışık türlerinde çekim yapmak için bu tekniği kullanın.
    Sonbahar yapraklarını fotoğraflamak için güneşli günlerle kısıtlı kalmayın. Bulutlu ve yağmurlu günlerde de farklı pozlar yakalayabilirsiniz. Bulutlu bir günde renkler, güneşli bir günde olduğu kadar canlı olmayabilir; ancak sahnenin tamamı yumuşak bir ışıkla çevrili olduğundan istenmeyen gölgeler olmadan dingin bir şekilde görünür.

    Bulutlu günde çekim.

    Yağmurlu günde çekim. Odak uzaklığı: 115 mm, f değeri: 11,0, Perde hızı: 1 saniye.

    Yağmurlu günde çekim.
    Odak uzaklığı: 115 mm, f değeri: 11,0, Perde hızı: 1 saniye.

    Kompozisyonunuza kapalı veya yağmurlu bir gökyüzü dahil ederseniz beyaz gökyüzü ön plana çıkar ve sıradan bir görüntü elde etmeniz olasıdır. Böyle bir durumda gökyüzü olmadan yalnızca manzarayı kadrajlamak, asıl sonbahar renklerinin etkileyici bir görüntüde öne çıkmasını sağlayabilir.

    Gördüğünüz Gibi Çekim Yapma

    Sonbahar yapraklarını tam da gördüğünüz gibi çekmek için yalnızca doğru ışık yönü değil, aynı zamanda fotoğraf makinesinin parlaklık ve renk ayarlarının yapılması gerekir. Fotoğraf makinesi, uygun parlaklık ve rengi otomatik olarak hesaplasa da ortaya çıkan sonuçlar yakalamak istediğiniz görüntü veya hissettiğiniz duygularla örtüşmeyebilir. Gördüğünüzü yakalama konusunda zorluk yaşıyorsanız pozlama telafisini ve beyaz dengesini ayarlamayı deneyin. Gerçekte gördüğünüzü yansıtan görüntü, uygun renklere ve parlaklığa sahiptir.
    Gerekli ayarlamalar; ışığın yönüne, hava şartlarına ve nesneye göre değişir. Burada birkaç örnekle bu ayarlamaları anlatacağız. Asıl çekim sırasında ardı ardına fotoğraf çekerek fotoğraf makinesi ekranında çıkan sonuçlara bakıp ayarlamalar yapın ve istediğiniz görüntüye ulaşın.

    Pozlama telafisini kullanma

    Pozlama telafisi: 0

    Pozlama telafisi: +2,0

    Arka plan, arka ışık nedeniyle parlaksa yapraklar koyu ve ağır görünebilir. Böyle bir durumda pozlama telafisini + yönünde ayarlayarak yaprakların canlı renklerini ortaya çıkarın. Arka planı biraz fazlaca pozlanmış görünecek şekilde ayarlayabilirsiniz.

    Beyaz dengesini kullanma

    Otomatik BD

    Bulutlu BD

    Beyaz dengesi, canlılığı vurgulamak için etkili bir şekilde kullanılabilir. Bulutlu bir günde veya gölgede çekim yaparken beyaz dengesini [Bulutlu] olarak ayarlamak, görüntüdeki genel kırmızıları artırabilir ve sonbahar yapraklarındaki kırmızı ve sarıların daha canlı görünmesini sağlar. Beyaz dengesini hassas şekilde ayarlamak, renklerde ayrıntılı değişiklikler yapmak için de etkilidir.
    Manzara veya enstantane çekimlerinde canlılığı daha da ortaya çıkarmak için Yaratıcı Tarz ile doygunluğu artırabilirsiniz ancak tüm sonbahar yapraklarının orijinal doygunluğu zaten yüksek olduğundan bu tür bir ayar rengin doygunlaştırılıp görüntünün derinliğini kaybetmesine yol açabilir. Bu nedenle önerilmez.

    Doygunluğu artırmak, kırmızıların aşırı doygun olmasına ve görüntünün düz görünmesine neden olabilir.

    Doygunluğu artırmak yerine pozlama telafisini ve beyaz dengesini ayarlamayı deneyin.
    Elbette renk kişisel bir tercihtir ve doğru ya da yanlış seçim diye bir şey yoktur. Yukarıdaki resimde görüldüğü gibi soğukluk ve sakinliği ifade etmek için bulutlu bir gündeki bir çekime maviler eklemek üzere beyaz dengesi kullanılabilir.

    Bulutlu bir günde gün ışığı BD

    Farklı Kompozisyonlarda Çekim Yapın

    Renk ve canlılığı istediğiniz şekilde ayarladıktan sonra sonbahar yapraklarının farklı şekillerde ifade etmek için kompozisyonunuzu değiştirebilirsiniz.

    Farklı ifadeler için farklı lensler

    Aşağıda gösterildiği gibi çekim yöntemi, geniş açılı ayar ile telefoto ayar kullanma arasında aynı sahnede bile tamamen farklılık gösterir. Geniş açılarda etkileyici görüntüler oluşturabilir ve telefoto açılarında nesneye daha çok yaklaşarak bulanıklık oluşturabilirsiniz. Farklı açılardan çekimleri optimize etmek için çeşitli lensler kullanarak sonbahar yapraklarının daha fazla niteliğini öne çıkarabilirsiniz.

    Geniş açılı çekim, Odak uzaklığı: 18 mm, f değeri: 8,0.

    Telefoto açılı çekim, Odak uzaklığı: 90 mm, f değeri: 8,0.

    Geniş açıdan çekim

    Geniş bir açıdan (kısa netleme uzaklığı) çekim yaparken görüntüye geniş bir manzara sığdırabilirsiniz; ancak aynı zamanda perspektif ve yüksekliği daha da fazla vurgulayan dinamik ifadeler oluşturabilirsiniz. Biraz bulanıklık ile geniş bir alana yayılan nesneler netleme alanında kalır. Manzaranın tamamını kadraja sığdırmak için diyafram açıklığını f8,0 ile f11 arasında ayarlayın.

    Odak uzaklığı: 11 mm, f değeri: 8,0, Perde hızı: 1/25 saniye.

    Bu görüntü, yukarı doğrultulmuş geniş açılı bir lens ile çekilmiştir. Soldan yukarıya doğru uzanan ağaçların yüksekliğini vurgulanmış ve etkileyici bir görüntü ortaya çıkmış.

    Odak uzaklığı: 11 mm, f değeri: 10,0, Perde hızı: 1/60 saniye.

    Burada canlı sonbahar yapraklarını yakın çekimden görüyoruz. Yaprakların arka planın genişliğiyle olan kontrastı, dinamik bir fotoğraf oluşturuyor. Bu sayede geniş açının özellikleri, ön plan ile arka plan kontrastına sahip nesneyi öne çıkarıyor. Ayrıca diyafram açıklığını f10 seviyesine getirerek arka planı aşırı bulanıklık olmadan yakalayabilirsiniz.

    Telefoto açıyla çekim

    Bir telefoto lens ile (zum lens kullanırken uzun netleme uzaklığı), nesnenin arka planı büyük oranda defokuslanabilir ve uzaktaki dağlara kadar giden manzaranın içinden etkileyici kısımlar ön plana çıkarılabilir. Telefoto lens, aynı zamanda arka planda sıralanmış dağların ve ön plandaki manzaranın perspektifini kaybetmeden her şeyin tek bir görüntüye sığdırıldığı sıkıştırılmış bir etki oluşturmak için de iyidir.

    Odak uzaklığı: 200 mm, f değeri: 3,2, Perde hızı: 1/80 saniye.

    Burada sonbahar renklerini çekmek için bir telefoto lens kullanılmıştır. Ön plan ve arka plan, güzel bir şekilde defokuslanmış. Telefoto ayarı ne kadar yakın olursa netleme aralığı o kadar küçük ve arka plan da o kadar çok defokuslanmış olur ve sonbahar yaprakları öne çıkarılır. Bulanıklık miktarını artırmak için diyafram açıklığını olabildiğince genişleterek çekim yapın.
    Bu tür bir görüntü çekerken arka plan rengine dikkat edin. Yukarıdaki fotoğraf, sarı yapraklar arka planda olacak ve bütün görüntü canlı bir etki uyandıracak açıda çekilmiştir.

    Odak uzaklığı: 160 mm, f değeri: 8,0, Perde hızı: 1/60 saniye.

    Güzel bir manzarayla karşılaştığınızda gördüğünüz her şeyi görüntüye sığdırmak istersiniz. Hiç bir fotoğraf çekip istediğiniz hissi yakalayamadığınız oldu mu? Bunun nedeni, fotoğrafınıza dikkat dağıtıcı, gereksiz ve beklenmedik öğeleri dahil etmenizdir. Fotoğraf makinesini geniş bir alana rastgele doğrultmak yerine manzaranın en etkileyici kısmını bulmaya çalışın ve telefoto ayarıyla öne çıkarın. Yukarıdaki fotoğrafta en güzel sonbahar yapraklarının olduğu kısım etkileyici bir şekilde netlenmiş.

    Odak uzaklığı: 150 mm, f değeri: 11,0, Perde hızı: 1/4 saniye.

    Telefoto ayarı, sıkıştırılmış manzara derinliğine sahip bir görüntü oluşturmak için de idealdir. Ön plandaki sarı ağaçlar, arkaya doğru uzanan kozalak ağaçları ve arka plandaki dağlar arasında birkaç kilometre mesafe olsa da birbirlerine sıkıca bağlanıp etkileyici bir görüntü oluşturulmuş.

    Çeşitli bakış açıları ve fikirlere sahip kompozisyonlar oluşturun

    Sonbahar yapraklarını fotoğraflamak, sadece ağaçları ve yaprakları nesne olarak kullanmaktan ibaret değildir. Kompozisyonunuza dereler, göller ve manzaraya eşlik eden diğer nesneler dahil etmeniz sonbahar yapraklarını daha etkileyici gösterir. Yere düşmüş yapraklar, sonbahar manzarasının bir ifadesini oluşturabilir. Geniş bir perspektiften çeşitli nesnelerin farklı kompozisyonlarını çekmeyi deneyin ve sonbahar yapraklarını fotoğraflama özgürlüğünün tadını çıkarın.

    (1) Odak uzaklığı: 50 mm, f değeri: 2,8, Perde hızı: 1/8 saniye.

    (2) Odak uzaklığı: 70 mm, f değeri: 7,1, Perde hızı: 1/160 saniye.

    (1) Ayağınızın yanındaki su birikintisinin üzerinde yüzen yaprakların görüntüsü, sonbaharın sonunu simgeler. Sonbahar yaprakları, kızıla boyanmış ağaçlardan çok daha fazlasıdır. Sonbahar yaprakları döküldükten sonra bile sonbahar mevsimini her yerde görebiliriz.
    (2) Düşen yaprakların üzerindeki su damlacıkları bile sonbahar hissi uyandırır.

    Odak uzaklığı: 35 mm, f değeri: 10,0, Perde hızı: 1/15 saniye.

    Çoğu zaman sonbahar yapraklarına ve ağaçlara eşlik eden göller, göletler ve nehirler bazen başroldedir. Renkli ağaçların su yüzeylerine nasıl yansıdığına da dikkat edin.

    Geniş açılı lensleri deneme

    F değeri: 8 / Enstantane: 1/100 sn.

    Bu full frame E-mount 16-35 mm ZEISS Vario-Tessar zum, kompakt ve hafif bir pakette olağanüstü performans sunar. Çok yönlü zum aralığı, dahili optik görüntü sabitleme ile birleştiğinde ve özellikle full frame bir α7 serisi gövde ile birlikte kullanıldığında, fotoğraf makinesini enstanteneler, iç mekan sahneleri, grup çekimleri, manzara fotoğrafları gibi fotoğraflar için mükemmel bir tercih haline getirir. Sabit F4 maksimum diyafram açıklığı, pozlama ve alan derinliği kontrolünü kolaylaştırır.